لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

رزمايش آمریکا و اسرائیل برای مقابله با «خطر موشکی ایران»


سربازان اسرائیلی در نزدیکی نوار غزه. عکس آرشیوی است
سربازان اسرائیلی در نزدیکی نوار غزه. عکس آرشیوی است
به نوشته رسانه‌های اسرائیل، ارتش این کشور، یکشنبه، ۲۸ اردیبهشت، رزمایشی را آغاز کرد که در آن، مقابله با حملات راکتی و موشکی از نقاط مختلف منطقه به این کشور، تمرین شد.

در این رزمایش با نام «جونیپر کبر»، احتمالات مختلف در زمینه هدف قرار گرفتن اسرائیل در یک بحران نظامی منطقه‌ای، بررسی شده‌است.

براساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، در این مانور، احتمال حمله موشک‌های دوربرد از ایران به اسرائیل، همزمان با اصابت موشک و راکت از جنوب لبنان و غزه به اسرائیل، تمرین شد.

فرماندهان نظامی اسرائیل گفته‌اند، خطر یک جنگ منطقه‌ای که در آن، حزب الله لبنان، نیروهای سلفی، پابه‌پای حملات موشک‌های دورپرواز ساخت ایران، به اقدام نظامی همزمان علیه اسرائیل دست بزنند، هنوز مطرح است.

به نوشته «تایمز اسرائیل»، این رزمایش پنج روزه تا پنجشنبه، اول خرداد، ادامه دارد.

نیروهای نظامی اسرائیلی و آمریکایی که کارشناس راه‌اندازی سامانه‌های پدافند موشکی و راکتی هستند، هر ساله در رزمایشی مشترک، میزان آمادگی خود را با هدف تقویت هماهنگی‌ها، تمرین می‌کنند.

رزمایش‌های مشترک دو کشور از سال ۲۰۰۱، پیوسته در جریان بوده‌است.

در رزمایش امسال، هزار سرباز آمریکایی در کنار چهار هزار تن از نظامیان اسرائیلی شرکت داشتند؛ نظامیان آمریکایی در روزهای گذشته وارد این کشور شده بودند.

میزان دقت و سرعت واکنش کشتی‌های نظامی آمریکایی در منطقه و سامانه‌های هشداردهنده دفاع ضد موشکی آمریکایی، برای دفاع از اسرائیل در صورت روبرو شدن این کشور با خطر، در این رزمایش‌ها تمرین شده‌است.

سرهنگ ایال آیزنبرگ، یکی از فرماندهان نظامی اسرائیل، گفته‌است، در رزمایش امسال، از سامانه‌های مختلف پدافند موشکی و راکتی، از جمله از سیستم آمریکایی «پاتریوت» و سامانه‌های اسرائیلی «ختص»، «گنبد آهنین» و «فلاخن داوید» نیز استفاده شد.

مشارکت نظامیان آمریکایی در تمرین امسال چند روز پس از سفر چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا به اسرائیل، صورت گرفت.

آقای هیگل روز پنجشنبه گذشته همراه با ژنرال موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، از نظامیان آمریکایی و اسرائیلی در پایگاه «خاتسور» بازدید کرد و گفت آمریکا به همکاری خود با اسرائیل «افتخار» می‌کند.

آقای هیگل آن روز در این پایگاه نظامی اسرائیلی گفت «تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل، خلل‌ناپذیر است.»

آقای هیگل در ملاقات‌های روز جمعه گذشته خود در بیت‌المقدس با نخست‌وزیر و رئیس جمهوری اسرائیل نیز به این کشور نسبت به «تعهد آمریکا به جلوگیری از دستیابی ایران به توان هسته‌ای نظامی» اطمینان داد.

چاک هیگل در سفر منطقه‌ای خود، پیش از آمدن به اسرائیل، از عربستان سعودی و اردن هاشمی دیدار کرده بود.

در پی سفر هیگل به اردن، هم اکنون در این کشور عرب همجوار اسرائیل نیز یک رزمایش نظامی با نام «شیرهای اردن» در جریان است.

آقای هیگل چهارشنبه گذشته در نشست مشترک وزیران دفاع امیرنشین‌های خلیج فارس، بر تقویت همکاری‌های امنیتی و نظامی و دفاع از کشورهای هم‌پیمان آمریکا، در برابر مخاطرات، از جمله «تهدیدهای ناشی از برنامه هسته‌ای ایران» تاکید کرد.

اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران را همچنان یک خطر جدی برای خود می‌داند و پیشتر تاکید کرده بود که «همه گزینه‌ها» برای مقابله با این خطر «به روی میز» است.

ایران با اصرار بر مسالمت‌جویانه بودن برنامه هسته‌ای‌اش، تاکید دارد که به هر تحرک نظامی اسرائیلی پاسخی «سهمگین» خواهد داد. ایران برنامه‌های توسعه موشکی خود را برای مقابله با هر تحرک احتمالی مطرح می‌کند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه، ۲۱ اردیبهشت، در بازدید از برخی پروژه‌های موشکی سپاه پاسداران گفت که نیروی هوافضای سپاه باید جنگ‌افزارهای موشکی و نظامی خود را به تولید انبوه برساند.
XS
SM
MD
LG