لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

جاسک، پایانه نفتی و اهمیت نظامی


حسین آرین، کارشناس نظامی
حسین آرین، کارشناس نظامی
به گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی در اجتماع مردم جاسک، بر ايجاد يک پايانه و سامانه نفت در اين شهر تاکيد کرد. او گفت که آبادانی مناطق ساحلی جنوب از مهم‌ترين برنامه‌های دولتش است.
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:00 0:00
لینک مستقیم


اکبر ترکان، مشاور رييس جمهوری نيز هفته گذشته بر صدور دستوری از سوی حسن روحانی مبنی بر همين تاکيد اخير گفته و افزوده بود که در جاسک انبار نفت و تاسيسات صدور نفت خام نيز احداث خواهد شد.

به گزارش خبر گزاری مهر، پيروز موسوی مدير کل پايانه‌های نفتی ايران نيز اعلام کرده است که مقدمات و مطالعات پايانه‌های نفتی جاسک پايان يافته است.

پرويز مينا، کار‌شناس نفت در فرانسه در گفت‌و‌گو با راديو فردا می‌گويد: «با توجه به ظرفيت فعلی توليد ايران و ظرفيت صادرات بندر خارک، ايران احتياج به يک پايانه جديدی برای صادرات ندارد، به نظر بنده اين يک تصميم استراتژيک و سياسی است که ايران می‌خواهد پايانه‌ای داشته باشد که احتياج به عبور از تنگه هرمز نباشد. چون الان خارک می‌تواند تمام امکانات صادرات نفت ايران را فراهم کند، بنابراين بنده جنبه اقتصادی در اين کار نمی‌بينم و مسلما بايد يک تصميم استراتژيک و سياسی باشد.»

منصور کشفی ديگر کار‌شناس نفت در آمريکا اين تصميم دولت ايران را با تهديد‌های پيشين ايران در ارتباط با بستن تنگه هرمز در صورت احساس هر خطری که متوجه ايران شود، مرتبط می‌داند.

منصور کشفی، اين کار را وقت‌گير، پرهزينه و بيهوده می داند و می گويد: «البته برای کشوری که می تواند در بازار نفت يا گاز دنيا مطرح باشد که البته الان ايران اينگونه نيست، ‌ايرادی ندارد که يک پايانه هم آنجا داشته باشد.

اما فعلا با توليد نفتی که ما داريم و ميزان نفتی که صادر می‌کنيم، جزيره خارک هم بسيار زياد است برای اينکه ما علاوه برپايانه خارک، پايانه نفتی ديگری به نام آذر پاد داشتيم، ترمينالی بود که بزرگ‌ترين کشتی‌های نفتکش در آنجا جا می‌گرفتند و در دولت پادشاهی ما در حدود ۵. ۵ ميليون بشکه در روز نفت صادر می‌کرديم در حال حاضر حداکثر اين‌ها يک ميليون تا دو مليون بشکه نفت صادر می‌کنند و هيچ احتياج ديگری به پايانه ديگری نيست و همين خارک می‌تواند تا حتی ۴ ميليون بشکه را هم صادر کند، حتی با وجود اينکه به اين پايانه توجه لازم نشده و فرسوده شده است، می‌تواند هنوز صادر کند، اما اينکه گفته شده است می‌خواهيم در جاسک ترمينال تازه‌ای احداث کنيم هرگز به جايی نخواهد رسيد.

اهداف اين تصميم اقتصادی نيست و اگر اهداف اقتصادی بود به همين بنادر و ترمينال‌هايی که در خليج فارس و نه در دريای عمان داريم، بيشتر توجه می‌شد و اين بيهوده است، اگر در اين کار سرمايه‌گذاری هم بشود، واقعا بدون ارزش است، برای اينکه مقدار صدور نفت ايران به حدی است که همان پايانه خارک،‌ برای صادرات کافی است. ولی صحبت اينها اين است که ما می‌توانيم تنگه هرمز را ببنديم، چرا که خودمان يک پايانه خواهيم داشت، پس به طور کلی سياسی است و هر گز اقتصادی نيست.»

هر دو کار‌شناس نفتی اين باره به راديو فردا می‌گويند که اين تصميم ربطی به توسعه زير بنايی صادرات ايران ندارد و ورود به دريا عمان مد نظر است، که تصميمی سياسی و استراتژيک نظامی است.

حسين آرين، کار‌شناس نظامی در بريتانيا در گفت‌و‌گو با راديو فردا می گويد، دولت جديد ايران به مساله آبادانی منطقه ساحلی خليج فارس توجه دارد، اما انتخاب جاسک به عنوان دومين پايانه صادراتی ايران و اولين در دريای عمان البته که بسيار از نظر نظامی- استراتژيک اهميت دارد.

حسين آرين ادامه می‌دهد: «ايجاد پايانه صادرات نفت در دريای عمان از نظر نظامی بسيار مهم است زيرا در صورت درگيری نظامی در خليج فارس، جنگ و يا بسته شدن تنگه هرمز و يا حتی اختلال در تردد کشتی‌ها در تنگه هرمز، ايران می‌تواند از جاسک به طور ممتد نفت خود را صادر کند.

عين اين کار را برخی از کشور‌های عربی هم در آن سوی خليج فارس انجام داده‌اند، لوله آلترناتيو کشيده‌اند که در صورت اشکال و حتی در زمان صلح بخشی از صادرات نفت خود را از فجيره در ساحل دريای عمان صادر کنند .»

از سوی ديگر به گزارش خبر گزاری تسنيم، حبيب الله سياری، فرمانده نيروی دريايی ارتش ايران نيز از رزمايش دو کشور ايران و عمان از روز جمعه پانزدهم تا دوشنبه هجدهم فرودين ماه در دريای عمان خبر داد و گفته است اگر اتفاقی در دريای عمان بيفتد مسووليت آن با دو کشور است و به همين دليل دو کشور نياز به هماهنگی و همکاری بيشتری دارند.
XS
SM
MD
LG