لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۳

حکم بازداشت جیسون رضائیان تمدید شد


جيسون رضائيان
جيسون رضائيان

حکم بازداشت جيسون رضائيان خبرنگار ايرانی – آمريکايی روزنامهٔ واشنگتن‌پست، برای مدت ۶۰ روز ديگر تمديد شد.

روزنامه واشینگتن پست روز چهارشنبه به نقل از خانوادهٔ جيسون رضائيان خبرداد اين حکم، مورخ ۲۷ آبان، هفته گذشته در زندان به آقای رضائيان ابلاغ و اعلام شد که تحقيقات در مورد او ادامه دارد.

جيسون رضائيان به همراه همسرش يگانهٔ صالحی که او نيز خبرنگار است به دلايل نامعلوم در ۳۱تيرماه گذشته بازداشت شدند. خانم صالحی پس از حدود دوماه آزاد شد.

آقای رضائیان از سال ۲۰۱۲ به عنوان خبرنگار واشينگتن پست در تهران کار می‌کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وکيل آقای رضائيان تاکنون موفق به ملاقات با او نشده است.

ديدبان حقوق بشر و روزنامه واشینگتن پست خواستار آزادی فوری جيسون رضائيان شده اند.

در حالی‌ که دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه اوايل آبان ماه از احتمال آزادی جيسون رضاييان خبرنگار روزنامه واشينگتن پست «تا يک ماه ديگر» خبر داده بود، هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاييه، روز سه شنبه ۲۰ آبان گفت که پرونده اين خبرنگار ايرانی، آمريکايی تکميل نشده و برای تکميل آن «حدود يک ماه» زمان نياز است.

بعضی از رسانه‌های وابسته به اصولگرايان، آقای رضائیان را به جاسوسی برای ايالات متحده متهم کرده‌اند. در همين حال گروهی در ايران به نام سازمان «بسيج حقوق‌دانان» در مردادماه با طرح اين ادعا که «اسناد متعدد و معتبری از جاسوسی خبرنگاران بازداشتی واشينگتن ‌پست موجود است» خواستار اعدام آنان شده بود.

کميته دفاع از خبرنگاران (سی پی جی)، اخیرا نوشت علاوه بر جيسون رضائیان ۳۵ روزنامه نگار و خبرنگار ديگر در ايران زندانی هستند.

حسن روحانی، رييس جمهوری ايران، روز جمعه چهارم مهرماه گفته است که فکر نمی کند که افراد به خاطر فعاليت های روزنامه نگاری در ايران بازداشت شده باشند.

این سخن حسن روحانی با اعتراض گروهی از روزنامه نگاران ایرانی قرار گرفت که آن را یادآور «تحریف و انکار واقعیت» توصیف کردند.

XS
SM
MD
LG