لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۱

وزارت ارشاد به روزنامه یهودیان آمریکا مجوز تهیه گزارش داد


اسکرین شات از وبسایت «جوييش ديلی فوروارد»
اسکرین شات از وبسایت «جوييش ديلی فوروارد»

دولت ايران به روزنامه مهم يهوديان آمريکا، «جوييش ديلی فوروارد» (Jewsih Daily Forward)، برای تهيه سلسله گزارش از اين کشور مجوز کاری و ويزای ورود به گزارشگران آن داده است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در روزهای گذشته فهرستی از مجوزهای کاری به رسانه های خارجی را منتشر کرد که به آنها اجازه اعزام تيم گزارشگر به ايران را می‌دهد.

اين فهرست که به امضای معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور مطبوعات و رسانه رسیده است، نشان می داد که روزنامه «جوييش ديلی فوروارد» بيش از هر رسانه خارجی ديگر در اين دوره اخير فرصت تهيه گزارش در ايران گرفته است.

اين فهرست به سه هفته ويزای کاری برای اين روزنامه يهودی آمريکايی اشاره می کرد.

گزارشگران بسياری از رسانه های معتبر آمريکايی، هم در دوران رياست جمهوری محمود احمدی نژاد و هم در دوره اخير، در سفر خود به ايران از زندگی يهوديان باقی مانده در ايران و آزادی مذهبی کليميان اين کشور گزارش های متعددی تهيه کرده بودند. برخی از اين گزارشگران يهودی بوده اند اما آنها به عنوان گزارشگر نشريات و رسانه های عمومی آمريکايی به ايران رفته بودند.

ولی نيويورک تايمز پانزدهم مرداد نوشت، دادن ويزای کاری به روزنامه مهم يهوديان آمريکا، امری «کم سابقه» از سوی دولت ايران است.

روزنامه «جوييش ديلی فوروارد» معمولا از نتانياهو انتقاد می کند.

به گزارش نيويورک تايمز، گزارشگر «جوييش ديلی فوروارد» عملا يک هفته به تهيه گزارش در ايران اقدام کرد و در روزهای گذشته نيز به نيويورک بازگشت. نام اين گزارشگر هنوز برده نشده است.

صدور ويزای تهيه گزارش برای روزنامه «جوييش ديلی فوروارد» با ايامی مصادف شده که يهوديان آمريکا بر سر حمايت از ديدگاه مخالف دولت اسرائيل عليه توافق هسته ای ايران با قدرت های جهانی، يا پشتيبانی از مواضع دولت واشينگتن در حمايت اين معاهده، دو دسته شده اند.

بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل پی در پی عليه اين توافق موضع گيری می کند و علناً با رييس جمهوری آمريکا سر و شاخ شده است.

چاک شومر و اليوت ابرامز، دو سناتور يهودی دموکرات آمريکايی نيز در روزهای گذشته اعلام کردند همگام با جمهوريخواهان در کنگره، عليه توافق هسته ای با ايران رای خواهند داد.

هرچند برخی نظرسنجی ها نشان می دهد که حاميان توافق با ايران در ميان عامه يهوديان آمريکا تا ۲۰ درصد بيشتر از مخالفان اين معاهده هستند اما از آنجا که شمار سناتورها و اعضای يهودی مجلس نمايندگان آمريکا بيشتر از تعداد کلی يهوديان اين کشور است، بنظر می رسد که جلب نظر يهوديان آمريکا هرچه بيشتر برای دولت های تهران و واشنيگتن اهميت دارد.

يهوديان دو درصد از جمعيت آمريکا هستند اما از نفوذ زيادی در رسانه ها و نهادهای تصميم گيری آمريکا برخوردار هستند.

«ايپک»، لابی هوادار اسرائیل در آمریکا، با اختصاص ۴۰ ميليون دلار عليه توافق اتمی در ۴۰ ايالت آمريکا در حال تبليغ است و از مردم آمريکا می خواهد در تماس با اعضای کنگره آنها را به رای منفی به معاهده با ايران تشويق کنند.

اين روزنامه در مورد توافق اتمی با ايران موضع گيری قاطعی نکرده اما اين معاهده را برای امنيت يهوديان مهم دانسته و خواهان بحث جدی و عمقی در باره آن شده بود.

خانم جينز آيزنر، سردبير اين روزنامه نوشته است، مصاحبه هايی که گزارشگر اعزامی روزنامه به ايران انجام داده و هفته آينده منتشر خواهد شد، نظرات ايرانيان را در مورد اين معاهده جويا شده است.

روزنامه «جوييش ديلی فوروارد» از سابقه يک قرن کار برخوردار است.

اين روزنامه در اوايل قرن بيستم به «ييديش»، زبان يهوديان اروپايی تبار، منتشر می شد.

XS
SM
MD
LG