لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

اردن دو عضو القاعده را اعدام کرد


ساجده الريشاوی، عضو القاعده که چهارشنبه در اردن اعدام شد
ساجده الريشاوی، عضو القاعده که چهارشنبه در اردن اعدام شد

اردن، در پی به قتل رسیدن خلبان اردنی توسط «حکومت اسلامی»، دو زندانی عضو القاعده را صبح چهارشنبه ۱۵ بهمن اعدام کرده است.

يکی از افراد اعدامی، ساجده الريشاوی است که پيش‌تر اعلام شده بود ممکن است به ازای آزادی او، گروگان ژاپنی و خلبان اردنی آزاد شوند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان ، يکی از مقامات رسمی دولت اردن اعلام کرده است که ساجده الريشاوی، همراه با زياد الکَرْبولی سپيده‌دم چهارشنبه به دار آويخته شدند.

گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق)، سه‌شنبه، با انتشار ویدئویی مدعی شد که خلبان اردنی به اسارت گرفته شده را زنده سوزانده است. این خلبان پس از سقوط هواپیمایش در سوریه در ماه دسامبر به اسارت این گروه در آمده بود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، در این ویدئو مردی که تصور می‌شود معاذ الکساسبه، خلبان اردنی، باشد در یک قفس فلزی در میان آتش دست و پا می‌زند.

مقامات اردنی در هفته گذشته اعلام کرده بودند که حاضرند الريشاوی را با معاذ الکساسبه، خلبانی که روز سه‌شنبه اعلام شد به دست گروه داعش سوزانده شده، معاوضه کنند.

اما به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس مقامات اردنی نتوانستند خبر موثقی مبنی بر زنده بودن خلبان ارتش خود به دست آورند. تلويزيون اردن شب گذشته اعلام کرد که اين خلبان روز ۱۳ دی‌ماه، حدود يک ماه پيش کشته شده است.

ساجده الريشاوی، در سال ۲۰۰۵ در بمب‌گذاری در هتلی بزرگ در شهر امان نقش داشت که موجب کشته شدن ده‌ها نفر شد.

دیدار رهبران آمریکا و اردن

ملک عبدالله، پادشاه اردن، سه‌شنبه، با باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمريکا، در کاخ سفيد ديدار و گفت‌وگو کرد. در اين ديدار دو طرف متعهد شدند که دست از مبارزه با گروه داعش برندارند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، در اين ديدار آقای اوباما مراتب تاسف عميق و همدردی خود را با مردم اردن ابراز داشت و گفت که اين «قتل رذيلانه عزم جامعه جهانی برای نابود کردن داعش را جزم‌تر خواهد کرد.»

آقای اوباما در ديدار با پادشاه اردن، «شجاعت و فداکاری اين خلبان در خدمت به کشورش» را ستوده و آن را در تقابل با «بزدلی» اعضای داعش دانست.

اين ديدار ساعاتی پس از انتشار ويدئويی از کشته شدن خلبان اردنی به دست گروه موسوم به «حکومت اسلامی» انجام ‌شد.

سفر ملک عبدالله به واشينگتن از پيش برنامه‌ريزی شده بود و پس از انتشار خبر مرگ معاذ الکساسبه، پادشاه اردن تصميم گرفت سفر خود را کوتاه کرده و امروز کشورش بازگردد.

XS
SM
MD
LG