لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

کری: توافق جامع، راه حلی مطمئن برای حل و فصل برنامه هسته‌ای ایران


جان کری، وزیر خارجه آمریکا
جان کری، وزیر خارجه آمریکا

جان کری وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا دستیابی به توافق هسته‌ای را گامی حیاتی در راه عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای دانست که صلح به ارمغان می‌آورد.

وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۲۳ تیر، ۱۲ ژوئیه ، در سخنرانی خود پس از اعلام دستیابی به توافق هسته‌‌ای گفت که توافق به دست آمده با ایران تضمین می‌کند که دوره گریز هسته‌ای ایران به یک سال افزایش یابد و این، به مدت ۱۰ سال ادامه خواهد داشت.

آقای کری گفت: «ایران قبول کرده همه سانتریفیوژهای پیشرفته خود را برچیند و فقط از سانتریفیوژهای نسل اول برای غنی‌سازی در سطح سه و نیم درصد، در ۱۵ سال آینده استفاده کند؛ آن هم تحت نظارت آژانس.»

به گفته وزیر خارجه آمریکا، برای اطمینان از این که ایران بطور مخفیانه به سمت ساخت سلاح هسته‌ای نخواهد رفت، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه خواهند داشت به طور مرتب به مراکز هسته‌ای ایران دسترسی داشته باشند.

آقای کری توضیح داد که دسترسی بازرسان آژانس نه تنها به تاسیسات هسته‌ای ایران خواهد بود، بلکه به همه زنجیره مربوط به برنامه هسته‌ای آن کشور خواهد بود.

آنگونه که وزیر خارجه ایالات متحده توضیح داد، بدون این توافق و زمانی که مذاکرات آغاز شد، زمان گریز هسته‌ای ایران ۲ تا ۳ ماه بود؛ ولی با این توافق، این زمان به یک سال افزایش خواهد یافت.

او اضافه کرد: «توافق جامع امروز، راه حل «فراگیرتر و مطمئن تری» را برای با حل و فصل پرونده هسته ای ایران ارائه می‌کند.»

آقای کری توافق هسته ای با ایران را نه بر اعتماد متقابل بلکه بر راستی آزمایی استوار شده است و مکانیزم های مشخصی یرای این راستی آزمایی در نظر گرفته شده است.

جان کری در عین حال گفت که ایالات متحده به تلاش‌های خود در ارتباط با اقدامات ایران در منطقه ادامه خواهد داد. او همچنین از ایران خواست که شهروندان آمریکایی زندانی در ایران را آزادی کند. او گفت: «با تاکید از ایران می‌خواهیم که آنها را به خانه باز گرداند.»

مذاکرات ایران و ۵+۱ سرانجام پس از ۲۲ ماه گفت و گوهای فشرده پس از روی کار آمدن حسن روحانی، روز سه شنبه ۲۳ تیر به پایان رسید. بر اساس توافق جامع و نهایی ایران و قدرت‌های جهانی، در مقابل محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور لغو خواهد شد.

قرار است این توافق برای تایید به پایتخت‌های ایران و ایالات متحده رفته و پس از تایید در کنگره آمریکا و مجلس ایران، به اجرا گذاشته شود.

-------------------------------------------------------------------------------

منبع صدای آمریکا

XS
SM
MD
LG