لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۰

لاریجانی: اصلاح قرارداد نفتی در خیابان صورت نمی‌گیرد


علی لاریجانی٬ رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به تجمع شماری از دانشجویان بسیجی مقابل وزارت نفت در اعتراض به قراردادهای نفتی تازه ایران با کشورهای خارجی گفته با تجمع نمی‌توان این قرارداد‌ها را «اصلاح» کرد و «خیابان محل حل این نوع مسائل نیست.»

به گزارش روز یکشنبه،یازدهم بهمن‌ماه، خبرگزاری ایرنا٬ آقای لاریجانی این اظهارات را در پاسخ به تذکر احمد توکلی٬ نماینده مجلس درباره برخورد پلیس با معترضان به قراردادهای نفتی بیان کرده است.

رسانه‌های ایران گزارش کردند که نیروی انتظامی روز شنبه، دهم بهمن‌ماه، مانع از تجمع دانشجویان بسیجی در مقابل وزارت نفت در تهران در اعتراض به قراردادهای نفتی تازه ایران با کشورهای خارجی شد.

این خبر در حالی منتشر شده که علی کاردور، معاون سرمایه‌گذاری و تامین مالی شرکت نفت ایران در گفت‌و‌گو با هفته‌نامه صدا اعلام کرده کنفرانس لندن که قرار بود از سوم تا پنجم اسفند برای جلب سرمایه‌های خارجی در صنعت نفت و گاز ایران برگزار شود فعلا لغو شده است.

آن‌طور که آقای کاردور گفته «مشکلات تهیه ویزا» علت این تصمیم بوده است.

اهمیت قراردادهای نفتی آنقدر زیاد است و اگر همین گونه بماند که ان‌شاء‌الله نمی‌ماند٬ حتی اگر ده‌ها تظاهرات سراسری هم انجام شود، کم است.
احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس

احمد توکلی٬ نماینده تهران در مجلس با اذعان به غیرقانونی بودن تجمع روز شنبه دانشجویان بسیجی گفته «اما قطعا باید اعتراض به این نوع قرارداد‌ها انجام شود.»

وی در تذکری آئین‌نامه‌ای در جلسه علنی مجلس افزوده «اهمیت قراردادهای نفتی آنقدر زیاد است و اگر همین گونه بماند که ان‌شاء‌الله نمی‌ماند٬ حتی اگر ده‌ها تظاهرات سراسری هم انجام شود، کم است.»

این نماینده مجلس با اشاره به بازداشت ۳۸ نفر در جریان تجمع روز شنبه از اینکه «هنوز» چهار نفر از آن‌ها در بازداشت هستند انتقاد کرده است.

علی لاریجانی نیز در واکنش به اظهارات توکلی گفته «حل این موضوع راه دارد٬ با تظاهرات که نمی‌شود قرارداد تنظیم کرد.»

لاریجانی افزوده در کشور «یک نظمی برای رسیدگی به این امور» وجود دارد و این نوع مسائل «در خیابان قابل حل نیست.»

رئیس مجلس تجمع دانشجویان بسیجی مقابل وزارت نفت را «غیرقانونی» دانسته و ادامه داده «اگر افراد نظری دارند باید نظر خود را به صورت قانونی مطرح کنند.»

شماری از نمایندگان اصولگرای مجلس و رسانه‌های نزدیک به آن‌ها قراردادهای نفتی جدید را به «زیان» کشور می‌دانند.

نمایندگانی چون علیرضا زاکانی٬ احمد توکلی، الیاس نادران، حسین نجابت، احمد امیرآبادی و محمد دهقان معتقدند قراردادهای جدید نفتی «مغایر» قانون اساسی و «اقتصاد مقاومتی» است.

دانشجویان بسیجی نیز همگام با این نمایندگان٬ قراردادهای نفتی تازه ایران با کشورهای خارجی را «تاراج منابع ملی» معرفی کرده و خواستار لغو آن‌ها هستند.

محمدرضا نقدی٬ رئیس سازمان بسیج نیز روز گذشته سفر جسن روحانی به ایتالیا و فرانسه و قراردادهای تجاری‌ای که در جریان این سفر امضا شد را «خنجری به پیکر اقتصاد مقاومتی» توصیف کرد.

«اقتصاد مقاومتی» اصطلاحی است که برای نخستین بار، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، برای توصیف وضعیت اقتصادی تحت تحریم از آن استفاده کرد.

XS
SM
MD
LG