لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۸

۵۰ ضربه «شلاق حد» بر پیکر ضیا عربشاهی


ضیا عربشاهی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس
ضیا عربشاهی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس

ضیا عربشاهی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس، اجرای مجازات اسلامی ۵۰ ضربه «شلاق حد» در خصوص خودش را تایید کرده است.

مقامات قضایی تاکنون نه در خصوص اجرای این مجازات سنگین و نه دلیل انجام آن، اظهار نظری نکرده‌اند. با این حال آقای عربشاهی می‌گوید به دلیل شکایت افشین پیروانی نسبت به مطالب ابراز شده در مصاحبه عربشاهی، به تحمل مجازات شلاق محکوم شده است.

این در حالی است که افشین پیروانی مدیر تیم ملی فوتبال ایران با رد ادعای عربشاهی گفته است، او سال گذشته رضایت داده و از حق خود گذشته. پس اگر چنین مجازاتی اعمال شده، دلیل دیگری داشته است.

ضیا عربشاهی؛ از پرسپولیس تا تیم ملی

عربشاهی که اینک ۵۶ ساله است، از بهترین بازیکنان هافبک دفاعی در تاریخ باشگاه پرسپولیس و حتی تیم ملی ایران به شمار می‌رود.

پیش از انقلاب، فوتبالش را از پاس آغاز کرد و با صلاحدید حسن حبیبی، از هفده سالگی در کنار بازیکنان مطرحی چون حسین کازرانی و مجید حلوایی به میدان رفت و تجربه اندوخت.

سال ۱۳۵۸ به پرسپولیس آمد و یازده سال بعد با پیراهن همین تیم از فوتبال خداحافظی کرد. طی مدت عضویت در پرسپولیس، به پیشنهاد مالی باشگاه گسترش که چند برابر رقم پرداختی پرسپولیس بود، پاسخ منفی داد.

در کم تماسترین دوران تیم ملی فوتبال ایران که دهه نخست پس از انقلاب بود، در ۲۰ بازی رسمی ملی به میدان رفت و سابقه حضور در دوره از جام ملتهای آسیا و همچنین بازی‌های آسیایی سئول را در کارنامه دارد.

عربشاهی دو گل ملی هم به ثمر رسانده. شوت سنگین و گل زیبای او به چین در جام ملت‌های ۱۹۸۴، مدت‌ها در تیتراژ برنامه‌های ورزشی صداوسیما استفاده می‌شد. سال ۱۳۵۹ هم در دیداری دوستانه و با شلیک از راه دور، دروازه تیم شوروی را گشود.

تحریم مسابقات مقدماتی جام جهانی ۱۹۸۶ از سوی ایران باعث شد او و هم‌نسلانش چندین بازی ملی و حتی احتمال صعود به جام جهانی را از دست بدهند.

مرحوم پرویز دهداری در جام ملت‌های ۱۹۸۸، جوانگرایی را در دستور کار قرار داد اما با این وجود، از عربشاهی ۲۹ ساله صرف نظر نکرد تا او نیز همراه با یکی از جوان‌ترین تیم‌های تاریخ فوتبال ایران، روی سکوی سوم این مسابقات بایستد.

در دوران اوج پرسپولیس و قهرمانی‌های متوالی سرخپوشان در سالهای میانی دهه ۶۰ شمسی، عربشاهی از بازیکنان کلیدی این تیم بود. او دارای مدرک A مربیگری از کنفدراسیون آسیاست و چند سال در رده‌های سنی پایه پرسپولیس از جمله سرمربیگری نونهالان، فعالیت کرده.

عربشاهی در عین حال از منتقدان وضعیت فوتبال ایران و نابسامانی در رسیدگی به امور پیشکسوتان است. هنگام سرمربیگری افشین قطبی در تیم ملی، در برنامه ۹۰ با انتقاد از عملکرد قطبی، او را مستحق سرمربیگری تیم ملی ندانست.

در پی سکته معزی همسرش نیز ۳۵ روز در بیمارستان کنارش بود و می‌گفت ضمن پرداخت هفتاد میلیون تومان به بیمارستان و هزینه‌های درمانی، هیچ کدام از مسئولان فدراسیون یا باشگاه پرسپولیس، حالی از او نپرسیده‌اند.

آقای عربشاهی، صندوق حمایت از پیشکسوتان را «کشک و دروغ» دانسته بود که به گفته او دکان است و مسئولینش فقط کشک خود را می‌سابند.

اجرای حکم شلاق

روز دوشنبه حکم منتسب به افشین پیروانی درباره عربشاهی اجرا شده. زمانی که حمید درخشان و پیروانی علیه یکدیگر مصاحبه می‌کردند، عربشاهی در حمایت از درخشان، اتهاماتی را درباره پیروانی مطرح کرد.

عربشاهی می‌گوید در دادگاه گفتند یا پول بده یا حکم را بپذیر. من هم حکم را قبول کرده و ۵۰ ضربه شلاق خوردم.

پیروانی در واکنش به اظهارات عربشاهی در حساب کاربری اینستاگرام خود نوشته است: «چند سال قبل به خاطر حرف‌های کذب شما شکایت کردم. پس از آن به حرمت تماس همسرتان که همچون خواهر من است منصرف شدم و تمام.
امروز که نمی‌دانم چرا شما را حد زدند، اسمم به میان آمده. با اینکه از حد خوردن شما اشکبارم. نمی‌دانم و نمی‌خواهم بدانم حد چرا خورده‌اید.»

پیروانی می‌گوید این یادداشت را برای شفافیت اذهان نوشته و حقیقتی که به گفته او در فضای مجازی گم شده است.

عربشاهی در پاسخ به تکذیبیه پیروانی گفت: او مغلطه می‌کند. پیروانی مدعی شده که من به او فحاشی کردم در حالی که فقط گفته بودم پیروانی به نان بربری می‌گوید بیسکویت! حتی قاضی به وکیل پیروانی گفت که این حرف بدی نیست.

عربشاهی در مصاحبه با خبرگزاری فارس یادآور شد زمان اجرای حکم، از اجراکنندگان خواسته بود با پیروانی تماس بگیرند تا بیاید و شاهد شلاق خوردن او باشد.

XS
SM
MD
LG