لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۶

معترضان لبنانی ساختمان وزارت محیط زیست را اشغال کردند


معترضان لبنانی ساختمان وزارت محیط زیست را اشغال کردند
معترضان لبنانی ساختمان وزارت محیط زیست را اشغال کردند

ده‌ها تن از فعالان معترض لبنانی که رسانه‌های محلی شمار آن‌ها را حدود ۴۰ نفر برآورد می‌کنند، ظهر سه شنبه دهم شهرویر ماه با یورش به ساختمان وزارت محیط زیست لبنان، آن را به اشغال خود درآوردند.

این معترضان می‌گویند تا زمان استعفای محمد المشنوق، وزیر محیط زیست لبنان، به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

در مقابل دفتر وزیر کشور با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نهاد المشنوق، وزیر کشور لبنان، با تمام سلام، نخست وزیر لبنان، تماس گرفته و به معترضان «نیم ساعت» مهلت داده تا از وزارت محیط زیست خارج شوند و حق خواهند داشت در مقابل وزاتخانه تظاهرات کنند.

یورش به وزارتخانه در حالی صورت می‌گیرد که محمد المشنوق وزیر محیط زیست لبنان، در دفتر خود در وزارتخانه حضور دارد.

تظاهرات اخیر در لبنان در اعتراض به بحران انباشت زباله در خیابان‌های بیروت و نبود راه‌حلی برای جمع آوری آن آغاز شده است، به ویژه این‌که این بحران در گرمای شدید تابستان روی داده که باعث ایجاد بوی‌های بد در خیابان‌ها و انتشار بیماری در میان مردم شده است.

اما به مرور و پس از نخستین برخورد نیروهای امنیتی با تظاهر کنندگان، خواسته‌هایی دیگر که رنگ و بوی سیاسی دارد نیز مطرح شد.

هنگام یورش معترضان به وزارتخانه، تدابیر امنیتی زیادی در محیط وزارتخانه اتخاذ نشده بود. اما پس از آن ده‌ها تن از نیروهای امنیتی و پلیس ضد شورش در محل حادثه حاضر شده و شماری از ورودی‌های منطقه را بستند.

وزارت محیط زیست در ساختمان «العزاریه» در مرکز بیروت قرار دارد. بخشی از این ساختمان تجاری است و بخشی از آن به وزارتخانه اختصاص دارد.

هنگام یورش معترضان به وزارتخانه، تدابیر امنیتی زیادی در محیط وزارتخانه اتخاذ نشده بود. اما پس از آن ده‌ها تن از نیروهای امنیتی و پلیس ضد شورش در محل حادثه حاضر شده و شماری از ورودی‌های منطقه را بستند.

همچنین بر شمار فعالان و معترضانی که در مقابل ساختمان وزارتخانه حضور دارند، افزوده شد.


در میان معترضانی که وارد ساختمان وزارتخانه شدند، شماری از فعالان و چهره‌های

کمپین «بوی گندتان در آمده است» دیده می‌شوند. این کمپین تظاهرات اخیر در بیروت را به همراه شماری دیگر از گروه‌های جامعه مدنی، سازماندهی کرده بود.
شماری از معترضان در داخل ساختمان وزارت محیط زیست لبنان با تماس با رسانه‌های محلی، تاکید کردند که حرکتشان «مسالمت‌آمیز» است و قصد «تعرض» به کسی را ندارند. آن‌ها تاکید کردند که به «تحصن» خود در وزارتخانه تا زمان استعفای محمد المشنوق وزیر محیط زیست ادامه خواهند داد.

شبکه لبنانی «ال بی‌سی» نیز موفق شد خبرنگار و فیلمبردار خود را وارد ساختمان وزارتخانه کند. بنا بر این تصاویر، فعالان و معترضان، در راهروهای وزاتخانه محیط زیست نشسته‌اند و در حال شعار دادن هستند. از جمله شعارهایی که سر می‌دهند «مشنوق برو بیرون» است.

در مقابل محمد المشنوق در مصاحبه با شبکه «ال بی‌سی» تاکید کرد که قصد خروج از وزارتخانه را ندارد و در حمایت نیروهای امنیتی در دفتر خود باقی خواهد ماند.
رسانه‌های محلی به نقل از نهاد المشنوق وزیر کشور لبنان نقل کردند که خواستار حل و فصل ماجرا از راه «مذاکرات» شدند، اما اگر این «مذاکرات» شکست خورد، «تصمیم‌های بعدی» گرفته خواهد شد. او تاکید کرد که آنچه روی داده «اشغال یک ساختمان عمومی» و یک «جرم» است.

یورش به وزارتخانه چند ساعت پیش از ضرب‌الاجلی روی داد که کمپین «بوی گندتان در آمده است» برای «آغاز اجرای خواسته‌های خود» تعیین کرده بود.

کمپین «بوی گندتان در آمده است» در تظاهرات ده‌ها هزار نفری روز شنبه ۷ شهریور، مجموعه‌ای از خواسته‌ها را اعلام کرد که در صورت عدم «آغاز اجرای آن‌ها» حرکت خود را توسعه خواهند داد.

این‌خواسته‌ها عبارتند از: «استعفای محمد المشنوق وزیر محیط زیست لبنان به دلیل ناتوانی در حل مشکل زباله، ایجاد راه حلی دائم، پیدار و محیط زیستی برای بحران زباله، مجازات تمام کسانی که اموال عمومی را در دوره گذشته پایمال کردند و مجازات نهاد المشنوق وزیر کشور لبنان و تمام کسانی که دستور شلیک به سمت تظاهر کنندگان را در هفته گذشته صادر کردند.»

XS
SM
MD
LG