لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۲

ماری هرف: در زمینه حقوق بشر همچنان بر ایران فشار می‌آوریم


ماری هرف
ماری هرف

رادیو فردا با ​ماری هرف، مشاور ارشد وزیر خارجه آمریکا در امور ارتباطات استراتژیک، در مورد سخنان باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در سازمان ملل، گفتگو کرده است.

گفتگوی نادر صدیقی با ماری هرف در مورد سخنان باراک اوباما در سازمان ملل
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:49 0:00
لینک مستقیم

رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل متحد بار دیگر بر کاربرد دیپلماسی در حل مسایل منطقه‌ای و بحران های بین المللی تاکید کردند، مانند بحران سوریه، کشمکش‌های مربوط به دریای جنوبی چین و همینطور بحران اوکراین. ممکن است در باره این نگرش جدید دولت ایالات متحده توضیح بیشتری بدهید؟

فکر می‌کنم شنیدید که رئیس جمهوری تصریح کرد که ما امروزه در یک دنیای بسیار پیچیده‌ای بسر می‌بریم و با چالش‌هایی در عرصه امنیت و مسایل انسانی در سراسر جهان روبرو هستیم؛ ولی هیچبک از این چالش‌ها نمی‌توانند به تنهایی توسط ایالات متحده حل شوند و بسیار آسان خواهد بود اگر به شیوه دیپلماتیک به این چالش‌ها بپردازیم.

در این زمینه او بعنوان نمونه به توافق اتمی با ایران اشاره کرد. در این مورد جهان متحد شد و یک مشکل امنیتی را با دیپلماسی حل کرد و از جنگی دیگر دوری جست. به همین ترتیب اگر در سال آینده مساله سوریه، اوکراین و یا دریای جنوبی چین مطرح بشود، ما شیوه مشابهی را پیش خواهیم گرفت. رئیس جمهوری آمریکا در سازمان ملل از تمام کشور‌ها برای حل دیپلماتیک این چالش‌ها دعوت به همکاری کرد. مساعدتی که، هم برای مردمان این کشور‌ها و هم برای جهان بهترین راه خواهد بود.

رئیس جمهوری آمریکا همینطور از ایران و روسیه خواست تا برای حل بحران سوریه با آمریکا همکاری بکنند. آیا این به مفهوم تغییر نگرش و سیاست ایالات متحده در دخالت دادن ایران و روسیه در این گونه بحران هاست؟

ما مدتهاست که گفته‌ایم آماده همکاری با هر کسی هستیم که بر دولت سوریه نفوذ دارد و خواستار حل این مساله از طریق خلع قدرت [بشار] اسد، انهدام گروه حکومت اسلامی و ایجاد آینده‌ای بهتر برای مردم سوریه است. رییس جمهوری در سخنان خود بسیار روشن بود. ما با روس‌ها و با ایرانی‌ها در این مورد گفتگو خواهیم کرد.

ما مدتهاست که گفته‌ایم آماده همکاری با هر کسی هستیم که بر دولت سوریه نفوذ دارد و خواستار حل این مساله از طریق خلع قدرت [بشار] اسد، انهدام گروه حکومت اسلامی و ایجاد آینده‌ای بهتر برای مردم سوریه است. رییس جمهوری در سخنان خود بسیار روشن بود. ما با روس‌ها و با ایرانی‌ها در این مورد گفتگو خواهیم کرد.
ماری هرف

این دو دولت نقش چشمگیری در سوریه دارند ولی ما، اصول خود را در ارتباط با سوریه تصریح کرده‌ایم؛ بدین معنا که [بشار] اسد نباید در قدرت باقی بماند، پیکار یا «داعش» [گروه حکومت اسلامی] باید تداوم یابد و باید انتقال قدرت به شیوه‌ای باشد که منافع مردم سوریه را تضمین کند. شما نمی‌توانید تمام کشور را به سقوط بکشانید. ار این روند شما نیازمند نوعی ثبات هستید تا دوران گذار سپری شود. در این زمینه ما آماده گفتگو با هر دولتی هستیم و رییس جمهوری آمریکا امروز این نکته را روشن کرد.

اگرچه آقای اوباما در سخنرانی مجمع عمومی بر موضوع حقوق بشر هم چندین بار تاکید کردند، و لی منتقدان می‌گویند که ایالات متحده آمریکا برای پیشبرد دیپلماسی مساله حقوق بشر را در بسیاری جا‌ها قربانی می‌کند.

به هیچوجه. ما به حقوق بشر و مسایل مربوط به امنیت [مردم] باور داریم. دولت‌هایی که حقوق بشر مردم خود را انکار می‌کنند، ناپایدارند و بیشتر ایمن خواهند بود اگر به مردم حق رای آزادانه بدهند تا افکار خود را بیان کنند. ما با هر کشوری مانند چین که با موضوع حقوق بشر مشکل دارند، این موضوع را در میان می‌گذاریم.

ما برسر موضوع‌های فراوانی با چین همکاری داریم ولی همیشه [رعایت] حقوق بشر را به هر قیمتی با آن‌ها در میان می‌گذاریم و همواره آن‌ها را در این مورد تحت فشار قرار می‌دهیم و این کار را ادامه خواهیم داد. شما امروز شنیدید که رئیس جمهوری در این زمینه صحبت کرد، از جمله در مورد آزادی مطبوعات واینکه چقدر این موضوع اهمیت دارد. هیچیک از این مسایل جدا از هم نیستند و لذا آن‌ها را مطرح می‌کنیم چون براین باوریم که تمام این مسایل به هم مربوط‌اند.

و پرسش آخرم اینکه با توجه به توافق تاریخی با ایران در زمینه مساله اتمی آیا انتظار دارید که روابط دو دولت بهبود پیدا بکند؟

امروز شنیدید که رئیس جمهوری اندکی در این باره صحبت کرد. ما اکنون از خطوط ارتباطی برخورداریم. دوسال پیش که آقایان کری و ظریف در اینجا بایکدیگر ملاقات کردند، ما تا چندین دهه ارتباطی با یکدیگر نداشتیم.

ما همچنان در مورد مساله حقوق بشر و پشتیبانی دولت ایران از حزب الله و سایر سازمانهای تروریستی به آن‌ها فشار وارد خواهیم کرد، ولی اکنون راهی برای گفتگو هم داریم و رییس جمهوری [آمریکا] براین باور است که داشتن دیپلماسی بهتر از نداشتن آن است.
ماری هرف

این فوق العاده است. بنابراین در اینجا برای گفتگو با یکدیگر برسر مسایلی مانند سوریه پتانسیلی وجود دارد که پیش از این فراهم نبود. ما با رژیم ایران مسایل فراوانی داریم.

ما همچنان در مورد مساله حقوق بشر و پشتیبانی دولت ایران از حزب الله و سایر سازمان های تروریستی به آن‌ها فشار وارد خواهیم کرد، ولی اکنون راهی برای گفتگو هم داریم و رئیس جمهوری [آمریکا] براین باور است که داشتن دیپلماسی بهتر از نداشتن آن است.

گفتگو با کسانی که در این موارد با ما مخالفند لازم است و تلاش براینکه توافقی حاصل شود. او همچنین خطاب به مقام های ایرانی بار‌ها گفته که آن‌ها اکنون فرصتی برای روابطی متفاوت در اختیار دارند. مطمئنا هنوز به آنجا نرسیده‌ایم ولی شنیدید که او گفت ممکن است آینده شکل متفاوتی داشته باشد.

XS
SM
MD
LG