لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۸

حمله گسترده تندروها به برجام


مذاکرات هسته ای در وین
مذاکرات هسته ای در وین

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه برای شرکت در مراسم امضای موافقتنامه تغییرات آب وهوایی راهی نیویورک شد.

قرار است آقای ظریف با جان کری همتای آمریکایی خود دیداروپیرامون میزان پیشرفت اجرای برجام و موانع ایجادشده در زمینه معاملات بانکی ایران با کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی گفتگو کند.

قراراست سومین کمیسیون مشترک ایران و گروه ۵+۱ برای بررسی نحوه پیشرفت برجام در سطح معاونان وزرای خارجه نیز روز جمعه سوم اردیبهشت در وین برگزارشود. دیدار ظریف و کری در حالی برگزار می شود که تندروها درایران در روزهای گذشته حملات گسترده ای را به برجام و به دولت حسن روحانی آغاز کرده اند.

خبرگزاری فارس روز دوشنبه به نقل از آقای سیف عواید برجام برای ایران را «تقریباً هیچ» خواند. ولی اله سیف رییس کل بانک مرکزی روز جمعه ۲۷ فروردین در جریان سخنرانی در شورای روابط خارجی آمریکا، گفته بود که ایران «هنوز به اقتصاد جهانی وصل نشده» و هشدار داده بود که «اگر اقدامات اخیر آمریکا علیه ایران منجر به رویارویی ایران با بانک‌های بین‌المللی شود، توافق هسته‌ای شکست خواهد خورد»

روز دوشنبه حمید رسایی نماینده تندرو مجلس هم با گفتن این که برجام مشروعیت خود را تنها ازامضای آقای خامنه ای می گیرد گزارش وزارت خارجه پیرامون برجام را کلی گویی خواند.

گزارش جواد کوروشی از حملات گترده تندروها به برجام
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:02 0:00
لینک مستقیم

خبرگزاری فارس هم با استناد به گفته های آقای سیف و آقای ظریف روز دوشنبه نتیجه گیری کرد که این گفته ها - که خبرگزاری فارس آن را اعترافات مقام های دولتی می خواند - بخشی از یک پروژه حساب شده است،پروژه ای که به نوشته فارس قرار است از این پس عدم اجرایی شدن برجام و رسیدن عواید آن به ایران را سنگ اندازی آمریکایی‌ها عنوان کند.

آقای ظریف روز جمعه در کنفرانس خبری مشترک با خانم موگرینی مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا گفته بود که برجام بحث بانک های آمریکایی را شامل نمی شود.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در سفر روزجمعه خود به تهران تاکید کرد که اتحادیه اروپا هم به دشواری های اتصال ایران به سیستم بانکی جهانی آگاهی دارد، اما در موقعیتی نیست که بانک ها را مجبور به برقراری ارتباط با نظام بانکی ایران کند.

مهرداد عمادی کارشناس اقتصادی در لندن به رادیو فردا می گوید مشکلات برقراری دوباره ارتباط نظام پولی و بانکی ایران با نظام مالی بین المللی تا اندازه ای به تک تک بانکهای خارجی بر میگردد.

کامران دادخواه استاددانشگاه و کارشناس اقتصادی در بوستون در گفتگو با رادیو فردا بخشی از دلایل مخالفت در ایران با برجام را ترس منتقدین از، از دست دادن امتیازهای مالی می داند.

محمد جواد ظریف در مصاحبه ای با مجله آلمانی اشپیگل که روز یکشنبه منتشر شد گفته است که «ما بیش از ۳۰ ماه فشرده‌ترین مذاكرات را انجام نداده‌ایم كه الان بخواهیم با یک سند توخالی روبرو باشیم.‏»

XS
SM
MD
LG