لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

انتقال زندان‌ها، مصوبه دشوار برنامه ششم


«ندامتگاه بزرگ تهران»
«ندامتگاه بزرگ تهران»

می‌گویند آدرسش سر راست است، جاده قدیم قم، پلیس راه حسن‌آباد، جاده چرمشهر، کیلومتر ۵، شهرک صنعتی بیجین، مجتمع ندامتگاه تهران بزرگ. اما کسانی که در طول چهار سالی که از افتتاح این زندان گذشته سر و کارشان به «ندامتگاه بزرگ تهران» افتاده، می‌دانند که اگر بدون وسیله نقلیه شخصی به این زندان بروند، باید لااقل پنج کیلومتر فاصله میان این زندان تا جاده اصلی را پیاده طی کنند.

به گفته علی اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها، هرچند ندامتگاه بزرگ تهران از سال ۹۱ با آماده شدن ۵۰ درصد امکانات کار خود را آغاز کرد اما با گذشت این مدت، تنها در سالن شماره دو این زندان که ظرفیت ۵۰۰ زندانی دارد، ۱۱۰۰ زندانی با جرایم کلاهبرداری نگهداری می‌شوند. آقای جهانگیری آمار سارقان زندانی در ندامتگاه بزگ تهران را بیش از هشت هزار نفر اعلام کرده است.

مسئولان سازمان زندان‌ها، ساخت ندامتگاه بزرگ تهران را فاز اول انتقال ۲۰ زندان از شهرهای بزرگ به خارج از شهر می‌دانند. زندانی که قرار است، ۱۵ هزار زندانی یعنی معادل نیمی از زندانیان شهر تهران را در خود جا دهد. اما آن ‌گونه که گیتی پورفاضل، حقوقدان ساکن تهران می‌گوید این انتقال بیش از هر چیز ارتباط زندانیان با وکلا و خانواده هاشان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

انتقال زندان‌ها،‌ پروژه دشوار برنامه ششم توسعه
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:40 0:00
لینک مستقیم

روز چهارشنبه مسئول سازمان زندان‌ها از نامعلوم بدون وضعیت فروش زندان اوین به شهرداری تهران خبر داده است، پیش از این روزنامه صدای اقتصاد نوشته بود که حتی اگر برای محاسبه قیمت زندان اوین ۴۳ هکتاری، به متوسط قیمت مرکز آمار هم مراجعه کنیم، باز هم شهرداری تهران باید ۳۵۰۰ میلیارد تومان، معادل ۲۰ درصد از بودجه سالانه خود را برای خرید آن پرداخت کند.

این بودجه‌ای است که مسئولان سازمان زندان‌ها برای تکمیل ساخت سایر زندان‌های خود بر روی آن حساب کرده بودند، از جمله «ندامتگاه بزرگ تهران» که مختص نگهداری مردان است و «زندان قرچک ورامین»، که مختص نگهداری زنان است.

پیش از این الهام، زنی که مدتی در زندان قرچک ورامین بازداشت بوده، در مورد وضعیت زندان قرچک ورامین به رادیو فردا گفته بود: «مثل سوله است. سوله بزرگ، سقفش بلند و فقط دور سوله را کاملا‌ً تخت چیدند. یعنی دیوارها معلوم نیست. همه تخت‌ها سه طبقه. تخت‌ها را به شکل U گذاشته‌اند. یعنی با تخت‌ها یک کابین درست کرده‌اند. پنج نفر شش نفر در یک کابین هستند. فضایی که وسط مانده باز زندانی‌ها روی زمین. تا جلوی در دستشویی‌ها ساکنند. این زندان هفت سوله دارد. هرکدام می‌شود گفت از ۱۶۰ تا ۲۰۰ نفر. هر سوله، چهارتا دستشویی دارند. چهارتا حمام. جایی که من آنجا بودم دو تا از حمام‌ها کاملا‌ً‌ خراب بود. آن دوتای دیگر هم آبش کم و زیاد می‌شد. سرد و گرم می‌شد. دستشویی‌ها هم معمولا‌ً‌ یکیش خراب بود. ولی آن سه تای دیگر سالم بودند ولی وضعیتشان زیاد تعریفی نداشت.»

علی اصغر جهانگیر روز چهارشنبه همچنین اعلام کرد که سازمان زندان‌ها با کمبود بودجه ۵۰ درصدی مواجه است که به گفته او تاثیر مشخصی بر وضعیت تغذیه، بهداشت و درمان زندانیان دارد.

  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG