لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۰

یک نماینده مجلس: اتهام تهیه‌کننده سریال شهرزاد هنوز اثبات نشده است


رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس با رد برخی گزارش‌ها درباره اثبات جرم تهیه‌کننده سریال «شهر‌زاد» گفت انتشار این دسته از اخبار و گزارش‌های «دروغ» را از قوه قضائیه پیگیری خواهد کرد.

امیر خجسته روز جمعه (۱۷ دی) به خبرگزاری «خانهملت» گفت فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مدارک و مستندات قابل توجهی از اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان به دست آورده٬ اما اتهام «پولشویی» تهیه‌کننده سریال «شهر‌زاد» هنوز به اثبات نرسیده است.

آقای خجسته افزود هر گونه اطلاعات درباره این «اختلاس» پیش از تشکیل کمیته تحقیق و تفحص به رسانه‌ها داده شده و این کمیته پس از تشکیل٬ اطلاعاتی در این زمینه منتشر نکرده است.

به گفته وی «طبق آیین نامه از زمان تشکیل کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان اعضای آن اجازه رسانه‌ای کردن اطلاعات کسب شده تا زمان قرائت گزارش اصلی در مجلس را ندارند.»

این نماینده مجلس همچنین افزود که برخی رسانه‌ها در این زمینه «عوام‌فریبی» می‌کنند و «مطالب منتشر شده درباره این صندوق را قبل از تایید کمیته تحقیق و تفحص باز نشر می‌دهند.»

به گفته وی این اقدام رسانه‌ها «تشویش اذهان عمومی را در پی دارد، کاملا غیرقانونی است.»

این نماینده مجلس اضافه کرد که تهیه کننده سریال شهرزاد «حق قانونی» دارد تا از رسانه‌هایی که به دروغ خبر «اثبات جرم وی» را بدون هیچ مستنداتی منتشر کرده‌اند، شکایت کند.

آقای خجسته افزوده «هنوز جرمی محرز نشده و پرونده پیرامون صندوق ذخیره فرهنگیان و متهمان آن همچنان در قوه‌قضاییه و کمیته تحقیق و تفحص از این صندوق در مجلس در حال بررسی است.»

«شهرزاد» نام سریال خانگی ۲۸ قسمتی است که در تیتراژ آن تنها از محمد امامی به عنوان تهیه‌کننده نام برده شده است.

اول آبانماه امسال نیز حسین مقصودی٬ سخنگوی کمیسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی از محمد امامی و همسر شهاب‌الدین غندالی به عنوان دو بدهکار به صندوق ذخیره فرهنگیان نام برده بود.

آقای مقصودی همچنین گفته بود بازداشت امامی به دلیل «نحوه پرداخت بدهی به صندوق» صورت گرفته و همسر غندالی و محمد امامی بدهی خود را از طریق واگذاری یک زمین پرداخت کرده‌اند، اما «مبلغ ریالی زمین واگذارشده از بدهی آنها پایین‌تر است.»

امامی نامی آشنا نزد سینماگران است که سرمایه گذاری قابل توجه او و شریکش محمدهادی رضوی در تولید سریال شهرزاد و عزمش در حضور بیشتر در تولیدات سینمایی دفتر وی را به محل مراجعه گروهی از سینما‌گران تبدیل کرده بود.

محمد امامی حقوق پخش ویدیویی چند فیلم مهم امسال سینمای ایران را هم خریداری کرده و حتی برای راه‌اندازی یک دفتر پخش و اکران فیلم دورخیز کرده بود.

امامی در شرایطی که تولید فصل دوم سریال شهرزاد با همان عوامل فصل اول و ظاهرا با بودجه‌ای بیشتر آغاز کرده بود در ارتباط با پرونده فساد مالی صندوق ذخیره فرهنگیان وابسته به وزارت آموزش و پرورش بازداشت شد.

بازداشت وی با موج انتقادی قابل توجهی در فضای مجازی فارسی زبان همراه شد که شفاف شدن منابع مالی سریال «شهرزاد» از جمله یکی از مهمترین خواسته‌های مجریان و فعالان این جریان بود.

فعالان این جریان انتقادی خواستار آن بودند که عوامل تولید شهرزاد باید درباره منابع مالی تولیدی این سریال شفاف سازی کنند و بگویند آیا هزینه تولید این سریال از همان پول‌های مبهم پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان بدست آمده یا خیر.

روابط عمومی این سریال نیز در پاسخ به این درخواست‌ها اعلام کرد که عوامل هنری سریال شهرزاد، در جریان مشکلات قضایی تهیه کننده آن نبوده‌اند و منتظر روشن شدن «کلیه ابهامات و شفاف‌سازی کامل» در این زمینه هستند.

آنها همچنین گفته‌اند تا زمان اعلام رای و نظر نهایی مراجع قضایی، به تولید سریال ادامه خواهند داد. در این پاسخ البته توضیحی درباره منابع مالی سریال و همچنین نحوه ادامه تولید آن در شرایطی که تهیه‌کننده‌اش بازداشت شده، داده نشده است.

XS
SM
MD
LG