لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

پارس جنوبی؛ فرانسه رفت چین آمد


میدان گازی پارس جنوبی
میدان گازی پارس جنوبی
شرکت ملی نفت ايران می‌گوید روز چهارشنبه با امضای قراردادی پنج میلیارد دلاری در پکن توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را به شرکت ملی نفت چین واگذار کرده است.

به اين ترتیب شرکت ملی نفت چین موسوم به «سی ان پی سی» جانشین توتال فرانسه در این پروژه شد.

جمهوری اسلامی ایران و چین در چند سال اخیر دستکم ۱۰ قرار داد توسعه و همکاری در حوزه های نفت و گاز -از جمله توسعه میدان نفتی یادآوران و توسعه میدان گازی پارس شمالی با یکدیگر امضاء کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این قرارداد روز چهارشنبه برای تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز با شرکت ملی چین به امضاء مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران و همتای چینی‌اش رسید.

توسعه فازهای ۱۱، ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی پیشتر قرار بود از سوی شرکت توتال فرانسه و با مشارکت دو شرکت نفتی شل و رپسول انجام شود، اما با اوج گیری تنش میان ایران و غرب بر سر فعالیت‌های هسته‌ای تهران، شرکت نفتی توتال اعلام کرد که با وجود شرایط غیر رضایت‌بخش نتوانسته قراردادی مناسب برای پروژه پارس‌جنوبی با شرکت ملی نفت ایران به امضاء برساند و به همین دلیل سرمایه‌گذاری در میدان گازی ایران برای این شرکت جذابیتی ندارد.

سیف الله جشن ساز معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران که در روزهای اخیر به منظور نهایی کردن قرارداد توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی به پکن سفر کرده است، اوايل اسفند ماه گذشته به خبرگزاری‌ها گفته بود که تا پایان سال ۱۳۸۷ شرکت فرانسوی توتال برای گسترش بخشی از پروژه میدان نفت و گاز پارس جنوبی یک قرارداد پنج میلیارد دلاری با ایران امضا می‏‏کند.

وی گفته بود که در صورت امضای این قرار داد شرکت توتال در بخش بالادستی توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و در بخش پایین دستی ساخت کارخانه تولید گاز طبیعی را بر عهده خواهد گرفت.

آقای جشن ساز تاکید کرده بود که توتال هیچ‏گاه مذاکره و ارتباط خود را با ایران قطع نکرده و حتی دو شرکت شل و رپسول نیز تمایل دارند تا در مورد ادامه فعالیت ها در بخش نفت و گاز با ایران مذاکره کنند.

اما اکنون خبرگزاری مهر به نقل از شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده که « امضای قرارداد میان ایران و چین در توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی به دلیل تأخیرهای مکرر شرکت توتال فرانسه برای حضور در طرح توسعه این پروژه انجام می‌شود. »

«ضرر ۳۰ میلیارد دلاری»

روز سه شنبه واحدمرکزی خبر وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، از سخنرانی انتقادی غلامحسین حسن تاش استاد اقتصاد انرژی در موسسه مطالعات دين و اقتصاد با عنوان «فاجعه در پارس جنوبی » خبر داد.

رئيس سابق موسسه بين‌المللى مطالعات انرژى تاکید کرده که «فازهاى شش تا هشت پارس جنوبى با وجود اينکه دو سال از زمان برنامه‌ريزى شده براى بهره‌بردارى آن‌ها گذشته، هنوز به بهره‌بردارى کامل نرسيده و افتتاح فازهاى نه و ۱۰ نيز صحت ندارد. »

این درحالی است که خبرگزاری ها روز ۲۳ اسفند سال گذشته خبر دادند که رئيس جمهوری اسلامی با حضور در منطقه پارس جنوبی فازهای نه و ۱۰ پارس جنوبی را افتتاح کرده است.

روز سه شنبه اما آقای حسن تاش علاوه بر انتقاد از افتتاح صوری اين فازها گفت که « فازهای شش تا هشت که مهر سال ۱۳۸۷ با جنجال وسيع تبليغاتی افتتاح شد برای آن‌ها پالايشگاه شيرين سازی گاز پيش‌بينی نشده بود و تا اسفند ماه توليدی نداشت. »

وی همچنین با انتقاد از عملکرد دولت نهم در بخش انرژى گفت که « در واقع عملا دو فاز از پنج فاز پارس جنوبی وارد توليد شده و ميزان نيروی انسانی نيز در منطقه پارس جنوبی از ۶۰ هزار نفر در سال ۱۳۸۳ هم اکنون به کمتر از ۱۰ هزار نفر رسيده است. »

غلامحسین حسن تاش همچنين با اشاره به مشترک بودن حوزه پارس جنوبی با قطر گفت: « عدم النفع ايران از برداشت گاز از پارس جنوبی سالانه ۳۰ ميليارد دلار است که غير قابل بازگشت است. »
XS
SM
MD
LG