لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۸

‌کلینتون: آمریکا می‌تواند با کشیدن چتر دفاعی در منطقه ایران را مهار کند


 هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در تایلند.
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در تایلند.
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه از نحوه مواجهه با یک ایران هسته‌ای سخن گفت و اظهار داشت آمریکا با تقویت توان نظامی کشورهای منطقه می‌تواند قدرت ایران را مهار کند.

هیلاری کلینتون در بانکوک در مصاحبه با یک شبکه تایلندی گفت که اگر ایران در برنامه هسته‌ای‌اش به نقطه بازگشت‌ناپذیر هم برسد، برای این کشور امنیت بیشتر به ارمغان نخواهد آورد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «ما همچنان در را [برای گفت‌وگو با ایران] باز نگه داشته‌ایم و در عین حال روشن کرده‌ایم که اقداماتی هم انجام خواهیم داد؛ آنچنانکه من بارها گفته‌ام، اقداماتی فلج‌کننده، (نظیر) ارتقای توان دفاعی دوستانمان در منطقه.»


هیلاری کلینتون افزود: «ما می‌خواهیم ایران بداند که آنچه من در نظر دارم ارزیابی واقع‌بینانه‌ای است... اگر ایالات متحده یک چتر دفاعی بر فراز منطقه بکشد، و اگر حتی ما بیش از این توان نظامی کشورهای خلیج فارس را تقویت کنیم، غیر محتمل است که ایران قوی‌تر یا امن‌تر بشود چراکه آنها نخواهند توانست‌ مرعوب‌کننده و مسلط باشند، آنچنانکه ظاهرا گمان می‌کنند اگر جنگ‌افزار هسته‌ی داشته باشند، چنین خواهد شد.»

هفته گذشته وزیر خارجه ایالات متحده گفته بود پیشنهاد واشینگتن برای گفت‌وگو با تهران بر سر برنامه‌ هسته‌ای‌اش مقید به زمان است و همیشگی نیست.

دولت باراک اوباما، در حالی از خواست واشینگتن برای گفت‌وگو با ایران بر سر برنامه هسته‌ای‌اش سخن می‌گوید که دولت جمهوری‌خواه جورج بوش برای مذاکره پیش‌شرط گذاشته بود که از از جمله آنها تعلیق غنی‌سازی اورانیوم بود.

دولت جورج بوش در واپسین ماه‌های تنها به اعزام ویلیام برنز، معاون وزارت خارجه، به گفت‌وگوهای ۱+۵ در ژنو به عنوان ناظر اکتفا کرد که نتیجه ملموسی نیز از آن حاصل نشد.

‌باراک اوباما، که زمام امور کاخ سفید را از ماه ژانویه امسال در دست گرفته، با انتقاد از سیاست گذشته واشینگتن در قبال تهران، خواستار مذاکره مستقیم با ایران درباره برنامه هسته‌‌ای‌اش شده است.

کشورهای غربی تهران را متهم می‌کنند که از برنامه هسته‌ای خود اهداف نظامی را نیز مد نظر دارد. اتهامی که جمهوری اسلامی آن را رد می‌کند.

تاکنون سه قطعنامه تحریمی در شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای ایران به تصویب رسیده است.
XS
SM
MD
LG