لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

محمد خاتمی: حتی امام علی بدون خواست مردم حکومت نمی‌کرد


محمد خاتمی، رئیس جمهور ایران در دوران اصلاحات
محمد خاتمی، رئیس جمهور ایران در دوران اصلاحات
محمد خاتمی در سخنانی با اشاره به زندگی امام اول شیعیان بر لزوم احترام به رأی مردم تأکید کرده و هزمان یک چهره شاخص اصولگرا خواستار توجه به پیشنهادهای رییس جمهور پیشین ایران به منظور حل مشکلات کنونی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات، که روز یکشنبه به مناسبت عید غدیر در جمع شماری از هنرمندان در خانه هنرمندان سخن می‌گفت، با انتقاد از شرایط سیاسی حاکم بر ایران اظهار داشت: «همیشه سیاست ضد اخلاق بوده است و نه تنها اخلاق توسط حکومت‌های دیکتاتور و مستبد پایمال شده بلکه در جوامعی که حکومت دموکراتیک هم داشته‌اند اخلاق قربانی سیاست شده است».

رئیس جمهور پیشین ایران همچنین با اشاره تلویحی به شرایط به وجود آمده پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران به بیان سرگذشت حضرت علی، امام اول شیعیان، پرداخته و اظهار داشت: «در ۱۴۰۰ سال پیش امیرمؤمنان تنها به خاطر رضایت مردم از حکومت کنار کشید و اگر نبودند و او را نمی‌خواستند حکومت را به دست نمی‌گرفت».

وی با تأکید بر اهمیت رأی مردم در نظام‌های مردم سالار افزود: « این امتیاز بزرگ علی بود که جز به رأی و رضایت مردم حاضر نشد حکومتی را که خدا به او داده بود بپذیرد».

محمد خاتمی که بسیاری از چهره‌های سیاسی هوادار وی پس از انتخابات به زندان‌های انفرادی افتاده و در دادگاه «کوتادی مخملی» به محاکمه کشیده شده‌اند، در ماه‌های اخیر همواره از نوع برخورد مقام‌های جمهوری اسلامی با معترضان به نتایج انتخابات در ایران اعتراض کرده است.

آقای خاتمی اکنون نیز با اشاره به برخوردهای صورت گرفته با معترضان به نتایج انتخابات در ایران به بیان نوع برخورد امام اول شیعیان با غیرمسلمانان پرداخت و افزود: « او حتی برای انسان‌هایی که مسلمان نبودند و مخالف او بودند نیز حرمت و آزادی قائل بود».

رئیس دولت اصلاحات همچنین اضافه کرد که «علی زرنگی کردن را جزو سیاست نمی‌دانست، حتی در جنگ‌هایی که به دشمنان او بدگویی می‌کردند، علی می فرمود، دشنام ندهید و با تهمت و افترا کسی را تخریب نکنید و هرگز نمی‌پسندید که به نام انقلاب و اسلام و علی به دیگران بدگویی شود».

به گفته محمد خاتمی «هیچ انسانی به خصوص اگر سوابق درخشانی دارد، نباید مورد ستم قرار گیرد».

پیشتر و در اوج اعتراض‌های مردمی به نتایج انتخابات ۲۲ خرداد، رئیس دولت اصلاحات پیشنهاد داده بود برای برون‌رفت جمهوری اسلامی از «بحران به وجود آمده» همه‌پرسی انجام شود. در همین حال شخصیت‌ها و رسانه‌های هوادار دولت و رهبر جمهوری اسلامی در پنج ماه گذشته حملات شدیدی را علیه محمد خاتمی انجام داده‌اند.

در همین حال امیر محبیان از چهره‌های برجسته سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا در ایران روز یکشنبه با انتقاد از «تهمت و اهانت به دیگران»، از رویکرد و مواضع محمد خاتمی در خصوص رویدادهای پس از انتخابات دفاع کرد.

وی در این باره به خبرگزاری ایلنا گفته است: «با خبرهایی که از خاتمی شنیده‌ایم، وی در میان مثلث رهبران اصلاحات درک واقعی‌تری را در مورد صحنه سیاسی به دست آورده است و تلاش دارد اختلافات را کاهش داده و این پیام را به راس ‌و کل نظام انتقال می‌دهد که جریان اصلاح طلب برانداز نبوده و در چارچوب قانون اساسی ارزش‌های انقلاب دیدگاه‌های امام را قبول دارد و تحت ولایت رهبری عمل می‌کند و قصد آن صرفا نقد دولت در چارچوب قانون و پیشبرد و روند اصلاح برای تقویت نظام است».

این چهره سیاسی اصولگرا با ابراز امیدواری به نتیجه دادن تلاش‌های خاتمی برای «رفع اختلاف‌ها» افزود:«امیدوارم سخنان خاتمی و نامه‌نگاری وی آشکار شود، زیرا حاکی از روند عاقلانه‌ای برای رفع اختلافات است و نیز موسوی و کروبی در این روند با وی همگام شوند که در این صورت امکان حل مشکلات بیشتر شود».

آقای محبیان در عین حال میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو تن از نامزدهای اصلاح‌طلب معترض به ننتایج انتخابات را متهم کرد، که با اعتراض خود در برابر کل نظام قرار گرفته‌اند.
XS
SM
MD
LG