لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۱

متکی: ایران برای مبادله بخشی از اورانیوم غنی‌شده خود در کیش آمادگی دارد


منوچهر متکی؛ وزیر خارجه ایران
منوچهر متکی؛ وزیر خارجه ایران
وزیر امور خارجه ایران با افشای بخشی از پاسخ ایران به پیشنهاد کشورهای غربی در مورد تأمین سوخت رآکتور تهران، گفته است که ایران آمادگی دارد ۴۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۳.۵ درصد خود را با سوخت ۲۰ درصد در کیش مبادله کند.

منوچهر متکی گفته است که پیشنهاد مبادله سوخت در کیش، بخشی از پاسخ ایران به پیشنهاد وین بوده و تأکید کرده است که اگر با این پیشنهاد موافقت شود «بلافاصله ما ۴۰۰ کیلو اورانیوم را به کیش خواهیم برد و این پروسه را آغاز خواهیم کرد».

آقای متکی که برای شرکت در ششمین اجلاس امنیتی منطقه به منامه سفر کرده است در یک نشست خبری با اشاره به این موضوع، گفته است که ایران که در ابتدا سوخت رآکتور تهران را از طریق آمریکا و پس از آن از طریق آرژانتین تأمین می‌کرد، برای برون رفت از بحرانی که خود کشورهای غربی ایجاد کرده بودند با کلیات پیشنهاد وین اعلام موافقت کرد.

ایران در ماه اکتبر در چارچوب توافقی که به پیش‌نویس وین معروف شد، به طور اصولی موافقت کرده بود که ۷۵ درصد از ذخیره اورانیوم خود را، که معادل ۱۲۰۰ کیلوگرم است، به روسیه بفرستد و دربرابر مقدار کمتری اورانیوم با غنای بالاتر برای مصرف در رآکتور تهران دریافت کند.

این توافق با واکنش‌هایی به‌ویژه در میان نمایندگان مجلس ایران روبه‌رو شد و از جمله علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم، از پیشنهاد تبادل سوخت به عنوان نوعی فریبکاری یاد کرد.

اکنون وزیر خارجه ایران می‌گوید که با وجود آنکه تهران با کلیات پیشنهاد موافقت کرد «یک دفعه دیدیم در رسانه‌های غربی اعلام شد هزار و ۲۰۰ کیلو اورانیوم از ایران خارج می‌شود تا ایران از تولید بمب اتم فاصله بگیرد، آیا این است پاسخ اعتماد سازی ایران؟ ما که می‌خواستیم به شما کمک کنیم».

مسئول دیپلماسی خارجی ایران با تأکید بر اینکه راکتور تهران برای دارو است نه سلاح، به طرح این سؤال پرداخته که «چرا [غربی‌ها] در رابطه با این موضوع انسانی گروکشی می‌کنند و این اقدام چه معنی می‌تواند داشته باشد؟»

وی گفته است که ایران در این رابطه یا باید کل پیشنهاد غرب را رد می‌کرد یا راه میانه‌ای را انتخاب می‌کرد و افزوده است: « ما راه دوم را رفتیم و گفتیم معاوضه در طول چند سال صورت بگیرد و علاوه بر این به ۵+۱ اعلام کردیم ۴۰۰ کیلو اورانیوم ۳.۵ درصد را در کیش تحویل می‌دهیم و معادل ۲۰ درصد آن را در کیش می‌گیریم. آیا این پاسخ و ابتکار نیست؟ چرا برخی کشورها عوام فریبی می‌کنند؟»

وی همچنین تأکید کرده است که ایران حق دارد بداند که طرف مقابل به دنبال کار سیاسی نیست.

تأکید وزیر خارجه ایران بر آمادگی تحویل بخشی از سوخت با غنای پایین ایران در ازای دریافت سوخت رآکتور تهران، در حالی است که تعلل ایران در پاسخ به پیشنهاد وین، واکنش‌هایی را در میان مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای غربی برانگیخته است.

از زمان مذاکرات وین در مهرماه گذشته که با حضور آمریکا، روسیه و فرانسه برگزار شد، مقامات آمریکایی بارها گفته‌اند که زمان برای پاسخ ایران به پیشنهاد وین در حال به سر رسیدن است و مقامات روسیه و فرانسه نیز واکنش‌های مشابهی به این موضوع داشته‌اند.

محمد البرادعی مدیرکل وقت آژانس، که حتی برای جلب نظر ایران، پیشنهاد کرده بود مبادله سوخت با شرایطی در یکی از کشورهای مورد اعتماد ایران، مثلاً ترکیه، انجام شود، در یکی از آخرین اظهار نظرها در این خصوص گفته بود که از اینکه ایران به پیشنهاد وین پاسخ نداده است، سرخورده و دلسرد شده است.

ایران گفته است که در صورتی که مبادله سوخت با شرایط مورد نظرش صورت نگیرد، گزینه‌های دیگری چون خرید سوخت یا تأمین سوخت با غنای ۲۰ درصد در داخل کشور را دنبال خواهد کرد.

غنی‌سازی اورانیوم که کاربرد دوگانه‌ای در فعالیت‌های نظامی و غیرنظامی دارد، مدت‌هاست که موضوع مورد مناقشه ایران و کشورهای غربی است و کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که در پوشش فعالیت‌های غنی‌سازی، درصدد تولید جنگ‌افزارهای هسته‌ای است.

ایران اما همواره این ادعای غربی‌ها را رد کرده و تأکید کرده است که برنامه هسته‌ای خود را تنها در چارچوب صلح‌آمیز و برای تولید برق دنبال می‌کند.
XS
SM
MD
LG