لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۱

نروژ به کنسول پیشین ایران و خانواده‌اش پناهندگی داد


محمد رضا حیدری، کنسول پیشین ایران در نروژ
محمد رضا حیدری، کنسول پیشین ایران در نروژ
دولت نروژ، به محمد رضا حیدری، کنسول پیشین ایران در این کشور، که به نشانه اعتراض به سرکوب‌های پس از انتخابات از مقام خود استعفا کرده بود، پناهندگی اعطا کرد.

محمد رضا حیدری هفتم ماه ژانویه سال ۲۰۱۰ برابر با هفدهم دی ماه ۱۳۸۸ از مقام خود استعفا کرد و اکنون دولت نروژ، به وی و اعضای خانواده‌اش پناهندگی داده اس. محمد رضا حیدری ماه گذشته میلادی تقاضای پناهندگی کرده بود.

در این باره یک سخنگوی اداره مهاجرت نروژ اعلام کرد، برای این سازمان «اطلاعات کافی» برای تصمیم‌گیری درباره پرونده محمد رضا حیدری وجود داشت؛ وی با این حال از اظهار نظر بیشتر خودداری کرد.

محمد رضا حیدری پیش از این در گفت‌وگو با رادیو فردا اعلام کرده بود به دنبال حمایت از جنبش سبز ایران است و در این راستا فعالیت‌ خواهد کرد.

کنسول سابق ایران در نروژ با بیان اینکه، وی از «کارمندان نمونه وزارت خارجه و جانباز» بوده است، درباره تاثیر استعفای اعتراضی‌اش گفته است: «بازتاب و انعکاس بين همکارانم زياد بوده و تماسی که با دوستان در ايران داشتم، خيلی اين مطلب را تاييد کرده بودند و همچنين در بين سفارتخانه‌هايی که در خارج از کشور هستند و دوستانی که من از قبل می‌شناختم، آنها نيز اين مطلب را تاييد کرده بودند که بايد از يک جايی شروع می‌شد.»

وی همچنین ابراز امیدواری کرده است دیگر همکارانش «به جنبش سبز مردم ایران بپیوندند و هرچه زودتر به خواست‌های مردم جامه عمل بپوشانند.»

در پی انتخابات ۲۲ خرداد ماه امسال که با اعلام پیروزی محمود احمدی‌نژاد به سرانجام رسید، صدها هزار نفر از مردم در شهرهای گوناگون ایران دست به اعتراض زدند که با سرکوب شدید حاکمیت مواجه شد؛ در طول هشت ماه اعتراض به نتایج انتخابات، دهها نفر کشته و چند هزار نفر بازداشت شدند.

برخورد حاکمیت‌، با تظاهرکنندگان، اعتراض برخی از مقام‌های برجسته نظام، مراجع دینی نیز را درپی داشته است؛ آیت الله خامنه‌ای رهبر، جمهوری اسلامی، با این حال افزون براینکه هرگونه تقلب در انتخابات را رد کرده است، بارها از عملکرد قوه قضاییه و ضابطان آن در برخورد با معترضان دفاع کرده است.

در میان زندانیان پس از انتخابات، شماری از دولتمردان سابق و نزدیکان چهره‌های برجسته سیاسی وجود داشته‌اند.
XS
SM
MD
LG