لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۸

فرستاده ويژه آمريکا به خاورميانه با رهبران اسرائیل دیدار کرد


جرج ميچل، فرستاده ويژه آمريکا به خاورميانه، به اميد ازسرگيری مذاکرات صلح اسرائيل وفلسطينی به منطقه بازگشته و ديدارهای خود را با سران اسرائيل و تشکيلات فلسطينی آغاز کرده است.

جرج ميچل که شامگاه پنجشنبه وارد اسرائيل شد، در طول روز جمعه با بنيامين نتانياهو، نخست وزيراسرائيل، و نيز با اهود باراک، وزيردفاع و همچنين شيمون پرز، ریيس جمهوری اسرائيل، ديدارکرد.

قراراست آقای ميچل شامگاه جمعه و شنبه نيز ديدارهائی در رام الله، مقرتشکيلات خود گردان فلسطينی با محمود عباس، رهبراين تشکيلات و سلام فياض، نخست وزيرفلسطينی داشته باشد.

فيليپ جی.کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا پنجشنبه گفته بود که «بازگشت آقای ميچل درپی تقويت نشانه هائی از ثمربخش بودن تلاش ها برای از سرگيری مذاکرات صورت گرفت».

آخرين دوراز ماموريت آقای ميچل دو ماه پيش بدليل برملا شدن طرح های جديد خانه سازی اسرائيل در منطقه «رمت شلومو» درشمال شرق بيت المقدس، با ناکامی خاتمه يافته بود.

درپی ملاقات روزجمعه آقای ميچل با نخست وزيراسرائيل، رسانه های اسرائيلی گزارش دادند که هنوز بيانيه ای برای آغازمذاکرات اسرائيلی – فلسطينی صادر نمی شود اما آقای نتانياهو موافقت کرده که يکشنبه دوباره با آقای ميچل ملاقات کند.

درهمين حال، آقای نير حفتص، يک ديپلمات ارشد دفتر نخست وزيری به خبرنگاران گفت که «مذاکرات بسيارخوب بود و حول روشن شدن دوباره موتور صلح دور می زد».

آقای ميچل درحالی به منطقه بازگشته که نخست وزيراسرائيل خواسته اصلی فلسطينی ها و باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا را برای قطع کامل ساخت وساز جهت زندگی شماربيشتری از يهوديان درشرق بيت المقدس رد کرده است.

فلسطينی ها سوگند خورده اند که شرق بيت المقدس، که از «جنگ شش روزه» سال ۱۹۶۷ به تسلط اسرائيل در آمده، پايتخت کشورمستقل فلسطين پس ازاعلام استقلال اين کشورباشد.

تشکيلات خود گردانی، طبق مصوبه کنگره تابستان گذشته جنبش فتح، برنامه دوساله ای را برای تقويت نهادهای مورد نياز جهت استقلال فلسطين همچنان پيش می برد، و تاکيد کرده است که استقلال فلسطين بايد درسال ۲۰۱۱ عملی شود.

ايالات متحده آمريکا، و جامعه جهانی از استقلال فلسطين حمايت قاطع می کنند.

نخست وزيراسرائيل هرچند از انديشه «دو ملت، دو کشور» حمايت اصولی کرده اما در پاسخ به خواسته های باراک اوباما که درجريان ديدارماه گذشته آنها درکاخ سفيد برای تقويت زمينه برقراری صلح ميان اسرائيل و فلسطينی ها مطرح شد، گفته است که دولت او بر «اصول اساسی» خود پای می فشارد.

آقای نتانياهو شامگاه پنجشنبه درمصاحبه با شبکه دوم تلويزيون اسرائيل گفت «دليلی ندارد که ما هميشه امتياز بدهيم، و اين خطروجود دارد که اگراز شرق اورشليم هم صرفنظرکنيم، جای پای ايران در آنجا مستحکم شود و ايران درهمسايگی ما - آن هم درپايتخت ما، مستقيما ما را تهديد کند همانگونه که بعد از خروج ما از لبنان و غزه، ايران درآنجا تقويت شده و اسرائيل را تهديد می کند».

روزنامه هاآرتص بخش هائی از نامه آقای نتانياهو به باراک اوباما را فاش کرده؛ نامه ای که در آن نوشته است که دولت او حاضراست در باره تعيين مرزهای موقت کشور فلسطين مذاکره کند، و نيز گامهای متعدد ديگری برای ايجاد تسهيلات زندگی و شکوفائی اقتصادی کرانه باختری و غزه بردارد اما سياست دولت های گذشته، مبنی برخانه سازی درهمه جای اورشليم برای يهوديان تغييری نمی کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمريکا پنجشنبه درواکنش به مخالفت نخست وزيراسرائيل با تعليق خانه سازی درشرق اورشليم گفت که «وضعيت فعلی نمی تواند ادامه يابد».

اما روزنامه اسرائيلی معاريو جمعه نوشته است که «مقامات آمريکا پی برده اند که نمی توانند آقای نتانياهو را درمورد قطع خانه سازی درشرق اورشليم وادار به تسليم کنند و تصميم گرفته اند که بدون چنين تعهدی نيز، برای دورتازه مذاکرات اسرائيلی – فلسطينی تلاش کنند».
XS
SM
MD
LG