لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

برنج ‌هاى آلوده‌ همچنان وارد ایران مى ‌شوند!


 بر اساس گزارش گمرك ايران، نزديك به يك و نيم ميليون تن برنج به ارزش يك ميليارد دلار در سال ۸۸ وارد ایران شده كه در مقايسه با ميزان واردات برنج در سال قبل از آن رشدى ۳۴ درصدى داشته است.
بر اساس گزارش گمرك ايران، نزديك به يك و نيم ميليون تن برنج به ارزش يك ميليارد دلار در سال ۸۸ وارد ایران شده كه در مقايسه با ميزان واردات برنج در سال قبل از آن رشدى ۳۴ درصدى داشته است.
سرانجام نتايج آزمايش مسوولان وزارت بهداشت بر روى برنج‌هاى وارداتى، ‌آلودگى اين برنج ها به فلزات سنگين را تاييد كرد.

عباس رجایی، ‌رييس كميسيون كشاورزى مجلس مى گويد: آلوده بودن برنج هاى وارداتى قبلاً محرز شده بود. اين نماينده مجلس معتقد است پرونده واردات برنج هاى آلوده بايد هرچه سريعتر به دادگاه ارسال شود. اين در حالى است كه واردات برنج‌هاى هندى ادامه دارد.

يك عضو كميسيون بهداشت ‌و ‌درمان مجلس شوراى اسلامى تاكيد كرده، مسئولان وزارت بهداشت بالاخره آلودگى هشت برنج واردتى به سرب را تأييد كرده اند.



اما اين تاييد ديرهنگام وزارت بهداشت هم چيزى را عوض نكرده است. دست كم در تمام ماههاى گذشته كه نمايندگان مجلس و برخى مديران ميانى اداره كل استاندارد استان تهران بر آلوده بودن برنج هاى هندى وارداتى تاكيد داشتند و در مقابل، مسوولان وزارت بهداشت و درمان دولت دهم و رييس سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتى ايران آلوده بودن اين برنج ها به سرب، آرسينيك و ديگر فلزات سنگين را تكذيب مى كردند، مسوولان گمرك و وزارت بازرگانى مشغول ترخيص و ثبت سفارش براى ورود براى همين برنج هاى آلوده به ايران بودند.

بر اساس گزارش گمرك ايران، نزديك به يك و نيم ميليون تن برنج به ارزش يك ميليارد دلار در سال ۸۸ وارد ایران شده كه در مقايسه با ميزان واردات برنج در سال قبل از آن رشدى ۳۴ درصدى داشته است و البته واردات برنج هاى آلوده همچنان ادامه دارد.

مرضيه وحيد دستجردى، وزير بهداشت و درمان دولت دهم مهرماه پارسال تاكيد كرده بود، بررسي هاى وزارت بهداشت بر روى اغلب برنج هاى وارداتى مجاز و مارك دار كه در بازار توزيع مى ‌شود، نشان مى دهد هيچ موردى از آلودگى به فلزات سنگين ديده نشده است.

اما چند ماه پس از اظهارنظر روشن و صريح خانم وزير، حال، حسين حسنى بافرانى، عضو كميسيون بهداشت، درمان و آموزش پزشكى مجلس شوراى اسلامى، گفته است: مسوولان معاونت غذا و داروى وزارت بهداشت بر خلاف گذشته كه آلودگى اين برنج‌ها را انكار مى‌كردند، آلودگى هشت نوع برنج وارداتى را كه بيشتر آنها هندى هستند، تأييد كرده اند و قرار شده اسامى آنها را تا يك هفته آينده اعلام كنند.

هدايت حسينى، مدير كل نظارت بر مواد غذايى وزارت بهداشت به يكى از شبكه های راديويى دولتی ايران، دليل تعلل و تاخير وزارت بهداشت در اعلام آلودگى برنج ها را نداشتن استاندارد مشخص اعلام كرده بود:

«اين آلاينده هاى فلزى كه الان در واقع مورد بحث هستند و گزارش شده اند، هيچ كدام شان در استانداردهاى ملى ايران و استاندارد ملى برنج به صورت خاص وجود ندارد و اين هم دغدغه اى بوده كه ما همواره با همكاران محترم در موسسه استاندارد داشتيم كه استانداردهاى ملى ما، نيازهاى روز ما را از نظر ايمنى غدا و سلامت غذا تامين نمى كند و به واسطه همين كمبود هايى كه در استانداردهاى ملى ايران وجود دارد، وزارت بهداشت بايد ببيند براى اقلام پرمصرف غذايى مثل برنج يك سرى ضوابط گسترده تر و با ديدگاه هاى پيشرفته تر از نظر ايمنى غذا و سلامت غذا تضمين كرده كه با آن ضوابط دانشگاه هاى ما كنترل كيفيت هاى خودشان را انجام مى دهند. ولى ما هنوز به گزارش متقن و مستندى بر مبناى نتايج آزمايشگاهى از اين آلودگى ها بر نخورديم.»

اما انوشيروان محسنى بندپى، نماينده مجلس و نايب رييس كميسيون بهداشت مجلس شوراى اسلامى، بر قطعى بودن آلودگى برنج هاى وارداتى به آرسنيك در همان آزمايش هاى اوليه موسسه استاندارد تاكيد كرده و چنين مى‌ گويد:

«يك چيزى كه مسلم است، آزمايش هاى اوليه استاندارد نشان از آلوده بودن اين برنج ها داشته و ۱۳ نوع برنج وارداتى كه آلودگى شان محرز شده، بوده و اصلاً ما هيچ استانداردى، هيچ حد مجازى براى آرسنيك در مواد غدايى نداريم. يعنى اين باقى مانده اش در مواد غذايى و در آب آشاميدنى بايد صفر باشد. بنابراين وقتى كه دستگاه آناليزگر نشان مى دهد كه اين مقدارى آرسنيك دارد، قطعاً اين آلودگى تاييد شده است. خداى نكرده امنيت و سلامت مردم، تحت فشارهاى سياسى و اينها قرار نگيرد كه از افشاى آن يا از خبر درست نتايج آزمايش خوددارى كنند.»

وی می افزاید: «ديگر اين نشود كه برنج بيايد و بعد مسموميت اضافه شود و مرگ و مير در درازمدت بر اثر بيمارى هاى سرطانى اضافه شود بعد ما بياييم در خانه مردم و فروشگاه ها نمونه بردارى كنيم. اين اصلاً درست نيست. روش علمى نيست. ما در مبادى ورودى و يا در جاهايى كه خريدارى مى شود، اين آناليزها و آزمايش ها انجام شود كه اين تكرار نشود.»

با وجود اين از سوى گمرك ايران كه وظيفه ترخيص برنج‌هاى وارداتى را بر عهده دارد اعلام شده كه اين دستگاه هنوز دستورى براى ممانعت از ورود اين برنج‌ها دريافت نكرده است.

نادرى، معاون امور گمركى گمرك ايران تاكيد كرده است كه هنوز چيزى به گمرك ابلاغ نشده است.

در ميان اين ابهام‌ها و كشمكش ها به نظر مى رسد آنچه اهميتى كمتر از هر چيز دارد، سلامت مردمى است كه هر ظهر و هر شب بر سر سفره هاى خود برنج‌هايى هندى دم مى كنند كه آلوده به سرب، كادميوم و آرسينيك است.
XS
SM
MD
LG