لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

درخواست ۱+۵ از ایران برای از سرگیری گفت‌ و گوهای هسته‌ای


با وجود امضای قانون تشدید تحریم‌های یک جانبه ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی توسط باراک اوباما، نمایندگان کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک در بروکسل گرد هم آمده و از ایران خواسته‌اند به پای میز مذاکرات هسته‌ای بازگردد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با وجود تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، ایالات متحده آمریکا روز جمعه اعلام کرد، کشورهای طرف مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای ایران همچنان آماده گفت و گو با این کشور هستند.

بر اساس اعلام وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، ویلیام برنز، دیپلمات ارشد آمریکایی در بروکسل با نمایندگان بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و اتحادیه اروپا دیدار و با آنها در باره گام‌های بعدی در مناقشه برسر برنامه هسته‌ای ایران رایزنی کرده است.

مارک تونر، یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا در باره جزئیات نشست نمایندگان کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک در بروکسل، به خبرنگاران گفته است: « این کشورها پیشنهاد خود را در مورد انجام گفت‌ و گو با ایران بر سر موضوع هسته‌ای این کشور تکرار کرده و تاکید کرده‌اند، درها روی ایران همچنان باز است.»

این در حالی است که پیشتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم اعلام کرده بود، تهران به منظور «ادب کردن» کشورهایی که به قطعنامه جدید شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی رای داده‌اند، تا دو ماه دیگر با آنها درباره برنامه هسته‌ای خود گفت و گو نخواهد کرد.

از سوی دیگر پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان در جریان نشست خود در بروکسل در باره «اهمیت اجرای فوری» آخرین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران نیز به توافق رسیده‌اند.

کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک، که از چند سال پیش در مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران شرکت دارند، نقش مهمی در تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران ایفا کرده‌اند.

ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای غربی از این بابت نگران هستند که حکومت مذهبی ایران در پوشش یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی اقدام به ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای کند.

با این حال باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده که بلافاصله پس از روی کار آمدن خواستار گفت و گوی مستقیم با ایران شده بود، روز پنج‌شنبه و در مراسم امضای قانون تحریم‌های یکجانبه کشورش علیه ایران بار دیگر از بازبودن راه گفت و گو برای حل تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران خبر داده است.

همچنین مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است، کشورهای طرف مذاکره هسته‌ای با ایران از پیشنهاد کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای مذاکره با ایران حمایت کرده‌اند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حدود یک ماه پیش با ارسال نامه‌ای به سعید جلیلی، مذاکره‌ کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی، از وی برای شرکت در دور تازه گفت و گوها بر سر برنامه هسته‌ای ایران دعوت کرده بود.

هرچند جمهوری اسلامی تاکنون به این پیشنهاد پاسخی نداده است، با این حال منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران به تازگی گفته است، پاسخ تهران به نامه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنان در دست تهیه است.
XS
SM
MD
LG