لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۳

ژنرال اودیرنو: برخی از شبه‌نظامیان عراق در ایران آموزش دیده‌اند


ژنرال ریموند اودیرنو، فرمانده ارشد نیروهای ایالات متحده در عراق
ژنرال ریموند اودیرنو، فرمانده ارشد نیروهای ایالات متحده در عراق
فرمانده ارشد نیروهای ایالات متحده در بغداد، روز سه‌شنبه اعلام کرد که برخی از شبه نظامیان عراقی برای حمله به پایگاه‌های نظامی ارتش آمریکا در خاک عراق، در ایران تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبر‌گزاری فرانسه، ژنرال ریموند اودیرنو، روز سه‌شنبه، اعلام کرد که ارتش آمریکا در این زمینه «اطلاعات ویژه‌ای» دریافت کرده است که نشان می‌دهد شورشیان در صدد هستند پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق را مورد حمله قرار دهند و افزود: «آنچه که ما می‌دانیم این است که افرادی که انجام این عملیات را بر عهده دارند، به ایران رفته، آموزش‌های ویژه‌ای دیده و بازگشته‌اند».

اودیرنو همچنین اظهار داشت که پس از گسترش اخباری مبنی بر احتمال حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق، توسط کتائب حزب‌الله، گروه شورشی شیعه‌ای که به گفته وی از سوی جمهوری اسلامی حمایت می‌شود، ارتش آمریکا تمهیدات امنیتی پایگاه‌های خود را افزایش داده است.

وی همچنین افزود که ایران طی چند ماه اخیر برای کمک به شورشیان و به انجام رساندن این حمله، اقدام به اعزام عده‌ای متخصص به عراق کرده است.

اودیرنو در ادامه با اعلام این امر که نمی‌توان دخالت مستقیم دولت ایران در این حمله را تأیید کرد، افزود: «این تهدید، نشان‌دهنده یکی دیگر از تلاش‌های ایران و سایر شورشیان منطقه برای تخریب نقش ایالات متحده در عراق است».

احتمال حمله شورشیان به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق در حالی صورت می‌گیرد که واشنگتن اعلام کرده است نیروهای نظامی خود را به تدریج از عراق خارج خواهد کرد.

با این‌حال اودیرنو روز سه شنبه اظهار داشت که این تهدیدها بر روند خروج نیروهای آمریکایی از عراق تأثیری نخواهند داشت.

در حال حاضر ۷۴ هزار نیروی آمریکایی در عراق مستقر هستند و واشنگتن متعهد شده است که از آغاز سپتامبر سال جاری، ۲۴ هزار نیرو را به تدریج از این کشور خارج کند.

ایالات متحده اعلام کرده است که ۵۰ هزار نیروی باقیمانده، تا دسامبر ۲۰۱۱ در عراق باقی خواهند ماند.
XS
SM
MD
LG