لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳

کامپیوترهای ایران هدف اصلی کرم رایانه‌ای استاکس


شرکت سیمنتک، که بزرگترین تولیدکننده نرم‌افزارهای ایمنی کامپیوترهای شخصی است و ضد ویروس نورتون از تولیدات آن است، اعلام کرده که کامپیوترهای ایران شدیداً از سوی یک کرم رایانه‌ای خطرناک مورد حمله قرار گرفته‌اند.

این شرکت نام این ویروس را استاکس نت عنوان کرده و می‌گوید ۶۰ درصد کامپیوترهایی که مورد حمله این کرم رایانه‌ای هستند در ایران قرار دارند.

استاکس نت ویروسی است که از حدود هفت ماه پیش در سیستم‌های رایانه‌ای فعال شده، اسرار درون کامپیوتر را می‌دزدد و بر روی اینترنت منتشر می‌کند.

بر اساس اطلاعاتی که شرکت سیمنتک منتشر کرده، حوزه اصلی فعالیت این کرم رایانه‌ای ایران بوده است و دو کشور اندونزی و هند از دیگر مناطق عملیاتی آن اعلام شده‌اند.

الیاس لوی، یکی از مدیران ارشد شرکت سیمنتک، می‌گوید هنوز مشخص نیست که چرا این کرم رایانه‌ای ایران را هدف گرفته است. او می‌گوید تنها چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که کسی که آن را طراحی کرده هدفش حمله به سیستم‌های رایانه‌ای شرکت‌ها بوده است.

ویروس استاکس نت ماه گذشته توسط یک شرکت بیلوروس که نرم‌افزارهای ضد ویروس تولید می‌کند کشف شد. این شرکت می‌گوید اولین بار این کرم رایانه‌ای خطرناک را در کامپیوتر یکی از مشتریان ایرانی خود شناسایی کرده است.

استاکس نت از طریق حافظه جانبی از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر منتقل می‌شود.

این کرم رایانه‌ای به طور مشخص به سیستم مدیریت اطلاعات شرکت زیمنس حمله کرده و سعی کرده است که اسرار صنعتی این شرکت را دزدیده و بر روی اینترنت انتشار دهد.

زیمنس که درباره تعداد مشتریان خود در ایران اطلاعاتی ارائه نمی‌کند، به تازگی اعلام کرد دو شرکت آلمانی مورد حمله ویروس استاکس نت قرار گرفته‌اند. این شرکت نرم افزار ضد ویروس جدیدی را برای مشتریان خود به طور رایگان بر روی اینترنت قرار داده که طی هفته جاری ۱۵۰۰ بار دانلود شده است.

زیمنس در اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد که سطح مبادلات تجاری خود را با ایران کاهش می‌دهد. منتقدین این شرکت را متهم می‌کنند که در تجارت با ایران به دولت این کشور خدمت می‌کند.

بر اساس گزارش وال استریت جورنال، شرکت زیمنس در سال ۲۰۰۸ میلادی ۲۹۰ کارمند در ایران داشت و ۴۳۸ میلیون یورو در تجارت با ایران کسب شد.

دولت ایالات متحده آمریکا ایران را به خاطر برنامه‌های اتمی‌اش مورد تحریم قرار داده است، تحریمی که از جمله داد و ستد در زمینه تکنولوژی و نرم‌افزار را در بر می‌گرفت. بر اساس اظهارات الیاس لوی از شرکت سیمنتک که نرم‌افزار نورتون را تولید می‌کند، ایران برای مقابله با ویروس‌های کامپیوتری نرم‌افزارهای کافی و مناسب در اختیار ندارد.
XS
SM
MD
LG