لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۳

تلاش واشینگتن برای ترغیب کشورهای آسیایی و آمریکای جنوبی به اجرای تحریم‌ های ایران


دانیل گلاسر
دانیل گلاسر
مقام‌های بلندپایه ایالات متحده اعلام کردند، از هفته‌ آینده، فرستادگان آمریکایی به کشورهای مختلف سفر خواهند کرد تا آنها را به اجرای تحریم‌های ایران ترغیب کنند.

دانیل گلاسر، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تامین مالی ترویسم و جرایم مالی و رابرت اینهون، مشاور ويژه وزارت خارجه در امور منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و کنترل تسلیحاتی، روز پنجشنبه این مطلب را به کمیته نظارت و اصلاح دولت مجلس نمایندگان اطلاع دادند.

دانیل گلاسر با بیان اینکه دولت باراک اوباما به سختی تلاش خواهد کرد که دامنه تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد، تصریح کرد که فرستادگان آمریکایی برای این منظور «از دولت‌های آسیایی، خاورمیانه‌ای و آمریکای جنوبی که تحریم‌های شدید علیه ایران را هنوز رسما اعلام نکرده یا به اجرا در نیاورده‌اند» خواهد خواست، که چنین بکنند.

دانیل گلاسر، به کمیته نظارت و اصلاح دولت مجلس نمایندگان آمریکا، گفت وی به همراه رابرت اینهورن، در میان «بسیاری» دیگر از مقام‌های آمریکایی خواهند بود، که به این ماموریت فرستاده خواهند شد.

به گفته دانیل گلاسر وی به همراه رابرت اینهون، در چند روز آینده به ژاپن، کره جنوبی و چین سفر خواهند کرد.

دانیل گلاسر، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تامین مالی ترویسم و جرایم مالی تصریح کرد در سفر به چین از این کشور خواسته خواهد شد که شرکت‌های چینی جای خالی «کشورهای مسئول» را که ایران را به خاطر تحریم‌ها ترک کرده‌اند، پر نکنند.

رابرت اینهون، مشاور ويژه وزارت خارجه در امور منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و کنترل تسلیحاتی، نیز در این باره به کمیته نظارت و اصلاح دولت مجلس نمایندگان گفت: «چین در مورد این مسئله محل نگرانی ماست.»

رابرت اینهون با اشاره به نیاز چین به انرژی، گفت: «چینی‌ها خواهند گفت که دچار نیازهای امنیتی مهمی هستند.»

این مقام آمریکایی با این حال اظهار داشت که به نظر دولت آمریکا نیازهای انرژی چین مرتفع شده است و از این بابت نگرانی‌ای برای دولت چین وجود ندارد.

رابرت اینهون به کمیته مجلس نمایندگان آمریکا گفت که وی به همراه دانیل گلاسر در «آخر ماه اوت» به چین سفر خواهند کرد تا این مسئله را «در بالاترین سطوح» با مقام‌های چینی در میان بگذارند.

کمیته نظارت و اصلاح دولت مجلس نمایندگان، دانیل گلاسر و رابرت اینهون را به این کمیته دعوت کرده بود تا کارآیی تحریم‌های اعمال شده بر برنامه‌ هسته‌ای ایران را جویا شود.

در ۲۰ خرداد امسال دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران به تصویب رسید؛ این در تحریم‌ها در حالی به تصویب رسید که ایران امیدوار بود با وجود توافق تهران برای مبادله سوخت اتمی، اجماعی در شورای امنیت علیه ایران صورت نگیرد؛ با این حال این امر محقق نشد و چهارمین دوره تحریم‌ها تصویب رسید.

افزون بر تحریم‌های شورای امنیت، ایالات متحده نیز تحریم‌های یکجانبه‌ای علیه ایران وضع کرده است که در صورت امضای باراک اوباما، تحریم‌های تازه کنگره نیز به این فهرست اضافه خواهد شد؛ تحریم‌های کنگره از جمله ایران را به لحاظ واردات بنزین در مضیقه خواهد گذاشت.

اتحادیه اروپا نیز دوشنبه این هفته تحریم‌های یکجانبه خود را به تصویب نهایی رساند؛ تحریم‌های اتحادیه اروپا از جمله صنعت نفت و گاز ایران را در برمی‌گیرد.

کانادا و استرالیا نیز افزون بر تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های مشابهی علیه ایران وضع کرده‌اند.

در همین حال که ایالات متحده و اتحادیه اروپا، هر چه بیشتر به فشارهای خود می‌افزایند، همزمان اعلام آمادگی کرده‌اند که با ایران بر سر برنامه اتمی‌اش به گفت‌وگو بنشینند؛ گفت‌وگوهایی که ایران به طور اصولی با آن موافقت کرده است.
XS
SM
MD
LG