لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۷

افزایش مراجعین قلبی و تنفسی به اورژانس‌های تهران به دلیل آلودگی هوا


وزیر بهداشت جمهوری اسلامی روز یکشنبه از افزایش مراجعه افراد به دلیل مشکلات قلبی و تنفسی به اورژانس‌های تهران به دلیل آلودگی هوا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرضیه وحید دستجردی روز یکشنبه، ۲۱ آذر اعلام کرد که در مدت وضعیت هشدار دهنده آلودگی هوای تهران تعداد مراجعات قلبی به اورژانس‌های تهران ۱۸ درصد و تعداد مراجعات تنفسی ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

خانم وحید دستجردی خاطرنشان کرد که آلودگی هوا تنها سلامت بیماران قلبی و ریوی را تهدید نمی‌کند بلکه کودکان، سالمندان، زنان باردار و سایر اقشار جامعه نیز باید احتیاط کنند و با اشاره به اینکه استفاده از ماسک نیز از نفوذ ریز آلاینده‌ها به دستگاه تنفسی جلوگیری نمی‌کند، تأکید کرد که مردم تنها در صورت اجبار به عبور و مرور در سطح شهر و خیابان‌ها بپردازند.

پیش از این وحید نوروزی، مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در وبلاگ خود از مرگ بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوای در تهران خبر داده است.

این در حالی است که خانم وحید دستجردی روز یکشنبه تأکید کرد که «در این روزها» هیچ مورد فوتی به وی گزارش نشده است.

همچنین کاظم ندافی، معاون بهداشتی وزیر بهداشت نیز چندی پیش ضمن اعلام فوت سه هزار و ۶۰۰ نفر در سال گذشته به دلایل مرتبط با آلودگی تأکید کرد که نمی‌توان به طور قطع این تعداد مرگ و میر را به آلودگی هوا نسبت داد، اما آلودگی می‌تواند بر شدت بیماری‌های مزمن بیافزاید.

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران هوای تهران بیش از یک ماه است که از لحاظ آلودگی در وضعیت هشدار دهنده قرار دارد و تا کنون چندین بار مدارس،‌ دانشگاه‌ها و ادارات تهران به دلیل آلودگی تعطیل شده‌اند.

برخی بر این باورند که دلیل این آلودگی عدم بارندگی، سکون هوا و ایجاد پدیده وارونگی است و این در حالی است که برخی از روزنامه‌ها از جمله روزنامه اطلاعات و همچنین واشینگتن پست پیش از این، «کیفیت پایین سوخت خودروها» را «عامل اصلی» آلودگی تهران عنوان کرده بودند.

«انتقاد‌ها به آب‌پاشی تهران به منظور کاهش سطح آلودگی»

به دنبال تداوم وضعیت هشداردهنده آلودگی هوای تهران، دولت به منظور کاهش میزان آلودگی علاوه بر ایجاد محدودیت در عبور و مرور با وسایل نقلیه، پیشنهاداتی را نظیر نصب دستگاه تصفیه در نقاط بسیار آلوده شهر و همچنین استفاده از هواپیمای آب‌پاش به منظور کاهش میزان آلودگی خبر دادند.

کمیته اظطرار آلودگی هوای تهران حدود یک هفته پیش از این مقرر کرد که پنج فروند هواپیمای تک موتوره سمپاش که از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای این کار آماده شده‌ بودند، به طور آزمایشی برخی مناطق آلوده‌تر تهران را به منظور «کاهش اثرات وارونگی و تلطیف هوای شهر تهران و همچنین کاهش دما» آب‌پاشی کنند.

آب‌پاشی تهران با پنج هواپیمای سم‌پاش که به گفته بهرام صناعی، رئیس سازمان هواشناسی مخازن آن‌ها در حدود ۱.۵ متر مکعب گنجایش دارد، انتقاداتی را در ایران به همراه داشت.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در این زمینه، در گفت‌و‌گو با شبکه‌ خبر جمهوری اسلامی اعلام کرد که آب‌پاشی تهران به منظور کاهش آلودگی «بیشتر به یک شوخی شبیه بود تا به یک اقدام».

محسن جباری، مدیر کل هواشناسی استان تهران نیز در این زمینه گفت: «این طرح به هیچ عنوان پایه علمی ندارد و سازمان هواشناسی این طرح را به هیچ وجه از نظر علمی تأیید نمی‌کند.»

همچنین وزیر بهداشت نیز آب‌پاشی تهران در سطح محدود را بی‌اثر دانسته بود و معاون بهداشتی وزیر بهداشت نیز در این زمینه گفته بود: «تصور نمی‌کنم با چنین اقداماتی مشکلات آلودگی هوا جبران شود. امیدواریم مسئولان با پیگیری راهکارهای اساسی موضوع آلودگی هوا را دنبال کنند.»

علاوه بر این، علی لاریجانی، رئیس مجلس جمهوری اسلامی نیز در این زمینه اعلام کرده بود: «بحث آلودگی هوا موضوعی اساسی و ریشه دار است و این به علت گسترش شهر و وجود کارخانجات است... بعید است با روش آب‌پاشی حل شود چرا که آلودگی هوا جدی‌تر از این حرف‌هاست و باید کاملا با آن عالمان برخورد کرد.»
XS
SM
MD
LG