لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۷

«روز عزیمت» در مصر؛ حضور «صدها هزار» معترض در میدان تحریر


«جمعه عزیمت»، ۱۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۴ فوریه ۲۰۱۱، میدان تحریر (رهایی)، قاهره
«جمعه عزیمت»، ۱۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۴ فوریه ۲۰۱۱، میدان تحریر (رهایی)، قاهره
«صدها هزار» معترض مصری در چارچوب آن چه «روز عزیمت» نام گرفته بار دیگر با تجمع در میدان تحریر (رهایی) قاهره خواستار برکناری و عزیمت حسنی مبارک، رئیس جمهور این کشور، شدند.

این معترضان به طور جمعی در این میدان نماز خوانده و برای برکناری حسنی مبارک از ریاست‌جمهوری «دعا کردند».

تعداد معترضان که در سراسر مصر در میادین شهرها تجمع کرده و خواستار تغییر حکومت در این کشور و رفتن حسنی مبارک هستند «میلیون‌ها نفر» اعلام شده است.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، حضور نظامیان در خیابان‌های ورودی میدان تحریر (رهایی) قاهره بیش از روزهای گذشته است و هزاران نفر از معترضان هنوز در انتظار عبور از ایست‌بازرسی‌های ارتش و ورود به میدان تحریر هستند.

در همین حال گفته می‌شود که صدها طرفدار حسنی مبارک نیز بر روی پلی در نزدیکی میدان تحریر (رهایی) قاهره جمع شده‌اند.

تلویزیون خبری الجزیره نیز گزارش می‌دهد که نیروهای ارتش مصر که در محل تجمع مردم حاضرند تلاش می‌کنند دو گروه معترضان و طرفداران حسنی مبارک را از یکدیگر جدا نگه دارند.

بنا بر گزارش‌ها، عَمرو موسی، رئیس اتحادیه عرب، نیز در میدان تحریر قاهره در میان معترضان حضور یافته‌ است.

گروه‌های معترض خواستار دموکراسی می‌گویند که تا کناره گرفتن حسنی مبارک از قدرت از تظاهرات دست نخواهند کشید.

این در حالی است که حسنی مبارک روز پنج‌شنبه در مصاحبه‌ای با کریستین امانپور اعلام کرد که پیش از انتخابات از مقام خود کنار نمی‌رود تا در کشور هرج‌ومرج نشود.

در همین حال اخوان‌المسلمین، گروه اسلام‌گرای مخالف حسنی مبارک و قدرتمندترین شاخه از اپوزیسیون مصر، روز جمعه اعلام کرد که سران این گروه «قصد نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری» را ندارند و این گروه حاضر است پس از کناره‌گیری حسنی مبارک از قدرت، در مورد دوران گذار سیاسی مصر با دیگر جناح‌ها به گفت‌وگو بنشیند.

از سوی دیگر در حالی که اعتراضات روز جمعه در قاهره تا این لحظه بدون درگیری و به صورتی مسالمت‌آمیز ادامه داشته، از شهر اسکندریه درگیری‌هایی گزارش می‌شود.

خبرنگار الجزیره شمار راهپیمایان در شهر اسکندریه، دومین شهر بزرگ مصر، را بیش از روزهای پیش ذکر می‌کند.
XS
SM
MD
LG