لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۴

واکنش سپاه به سخنان احمدی‌نژاد: در اسکله‌های ما فعالیت تجاری انجام نمی‌شود


محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران به سخنان روز شنبه محمود احمدی نژاد درباره اسکله های خارج از نظارت گمرک واکنش نشان داد.
محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران به سخنان روز شنبه محمود احمدی نژاد درباره اسکله های خارج از نظارت گمرک واکنش نشان داد.
تنها یک روز پس از انتقاد محمود احمدی‌نژاد از برخی از نهادها در مورد «واردات غیر قانونی» کالا از برخی از نقاط مرزی و اسکله‌های غیرمجاز، فرمانده سپاه پاسداران تأکید کرد که نهاد تحت فرماندهی‌اش «همچون سایر نهادهای نظامی، اسکله‌هایی نظامی در اختیار دارد اما هیچ گونه مبادله تجاری در آنها انجام نمی‌شود.»

محمود احمدی‌نژاد که با گسترش فشارها علیه نزدیکانش، به تازگی تهدید به افشاگری کرده بود، روز شنبه در سخنانی در «همایش راهبردهای نوین مبارزه با قاچاق کالا و ارز»، بر وجود مرزهای غیرقانونی صحه گذاشت و تأکید کرد که برخی از نهادها و سازمان‌ها از طریق چنین اسکله‌ها و مرزهایی اقدام به ورود کالا می‌کنند که باید جلوی آنها گرفته شود.

آقای احمدی‌نژاد افزود که «تمام مرزهای غیرقانونی باید بسته بشود؛ فلان سازمان، فلان نهاد، فلان دستگاه، هر کس یک جا را سوراخ کرده و برای خودش می‌برد، می‌آورد، این غلط است، هیچ کس نباید مصونیت داشته باشد.»

اکنون به فاصله یک روز، این سخنان که به نظر می‌رسید بیش از همه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف قرار داده، با واکنش عالی‌ترین فرمانده این نهاد روبه‌رو شده است.

محمدعلی جعفری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، در اختیار گرفتن اسکله‌های نظامی توسط نیروهای مسلح را «طبیعی» توصیف کرد اما افزود که در این اسکله‌ها «هیچ وقت بحث تبادل کالا صورت نمی‌گیرد.»

آقای جعفری همچنین بدون اشاره به مطرح شدن اتهام فعالیت تجاری در اسکله‌های برخی نهادها از سوی محمود احمدی‌نژاد، این اتهام را «بحثی انحرافی» خوانده که «توسط افرادی که ذینفع هستند مطرح می‌شود.»

وی افزوده است که «این افراد با مطرح کردن چنین بحث‌هایی قصد دارند توجه دولت و دستگاه‌های دیگر را از جایی که قاچاق اصلی کالا اتفاق می‌افتد، منحرف کنند.»

این اظهارات در حالی است که محمود احمدی‌نژاد روز شنبه در سخنان خود گفته بود: «مرزهای غیرقانونی نیز باید بسته شود و هیچ‌کس نباید مصونیت داشته باشد، اگر کالایی دفاعی، امنیتی و اطلاعاتی است، اشکال ندارد از مرز قانونی وارد شود، هیچ وزارتخانه‌ای حق ندارد اسکله و مرزی، خارج از کنترل گمرک داشته باشد.»

وی گفته بود: «ممکن است کالایی از پرداختن گمرک معاف باشد، ولی معنایش این نیست که نباید ثبت شود. هر جا کسانی برای خود حقوق فراقانونی قائل شدند این نقطه فساد است. مهم نیست نسبت چه کسی باشد و چه نیتی داشته باشد.»

رئیس دولت دهم اضافه کرده بود، کسانی که برای خود اختیارات «فراقانونی» قائلند، فساد می‌آفرینند.

وی سپس برای نمونه به قاچاق سیگار اشاره کرده و گفته بود: «۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان مصرف سیگار ایران است. همه قاچاقچی‌های درجه یک دنیا را به طمع می‌اندازد چه برسد (به قول طرف) به برادران قاچاقچی خودمان.»

طرح دوباره موضوع فعالیت تجاری در اسکله‌های غیر مجاز در حالی است که سال گذشته سعید مرتضوی، مدیر منصوب محمود احمدی‌نژاد در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفته بود که «هيچ گونه اسکله غير مجاز وجود ندارد و پرونده‌های آنها مختومه شده است.»

وجود اسکله‌های غیرقانونی دخیل در فعالیت‌های تجاری نخستین بار در مجلس ششم، توسط مهدی کروبی، رئیس وقت مجلس طرح شده بود.

وی در آن هنگام اعلام کرده بود که ۳۳ اسکله غیرقانونی در کشور وجود دارد که شماری از نهادها از طریق آنها واردات و صادرات انجام می‌دهند.

در همین دوره مجلس، زمانی که نمایندگان تصمیم به استیضاح احمد خرم، وزیر راه و ترابری دولت محمد خاتمی گرفتند، موضوع دست‌اندازی سپاه در واردات و صادرات از طریق اسلکه‌های غیرمجاز از جمله مواردی بود که احمد خرم در دفاعیات خود بر آن تأکید کرد، گرچه نمایندگانی که با سلب اعتماد از احمد خرم، خداحافظی وی با کابینه را رقم زدند، این موضوع را پیگیری نکردند.
XS
SM
MD
LG