لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۲

ایران از سرنگون شدن یک «هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی» خبر داد


هواپیمای بدون سرنشین آر کیو ۱۷۰
هواپیمای بدون سرنشین آر کیو ۱۷۰
رسانه‌های داخلی ایران روز یکشنبه اعلام کردند که «یک فروند هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکایی» توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در مناطق مرزی شرق ایران سرنگون شده است. مقام های آمریکایی هنوز به این خبر واکنش نشان نداده اند.

خبرگزاری فارس روز یکشنبه این مطلب را از قول «یک مقام آگاه نظامی» گزارش کرد. تلویزیون عرب زبان «العالم» که وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران است نیز این خبر را منتشر کرده است.

این «مقام آگاه نظامی» که نام او ذکر نشده است به فارس گفت: «با کنترل مناسب فضای کشور و تسلط اطلاعاتی نیروهای مسلح، واحدهای جنگ الکترونیکی و پدافند هوایی موفق شدند با اقدامات عملیاتی خود یک فروند هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته جاسوسی آمریکایی از نوع RQ170 را که به طور محدود به مناطق مرزی شرق کشور تجاوز کرده بود، کشف و از کنترل متجاوزین خارج ساخته و آن را با اندک خسارتی سرنگون کرده و در اختیار بگیرند.»

وی افزوده است: «نظر به وقوع تجاوز آشکار مرزی، اقدامات عملیاتی و الکترونیکی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علیه پرنده‌های متجاوز، به مرزهای کشور محدود نخواهد ماند.»

تهران از سال ۱۳۸۴ همواره آمریکا را متهم کرده که هواپیماهای بدون سرنشین آن برای جاسوسی از تاسیسات اتمی و نظامی ایران بر فراز خاک کشور پرواز کرده‌اند.

اواخر تیرماه گزارش هایی مبنی بر ساقط شدن یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی توسط نیروهای نظامی ایران در فردو قم، منتشر شد ولی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخبار رسانه های دولتی در این زمینه را تکذیب کرد.

۲۶ دی‌ماه سال گذشته، غلامعلی رشید، جانشین رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در خصوص دو فروند هواپیمای بدون سرنشین «آمریکایی» که چندی پیش از آن مقامات جمهوری اسلامی از سرنگون شدن آن‌ها خبر داده بودند، گفت که این دو هواپیما در «خارج از فضای ایران» توسط سپاه پاسداران ساقط شده‌اند.

آمریکا انواع هواپیماهای بی‌سرنشین را در منطقه و آب‌های خلیج فارس آزمایش کرده‌است و رابرت گیتس، وزیر دفاع سابق آمریکا، پیشتر در نشست کمیته تحقیق سنا گفته بود که واشینگتن مایل به فروش انواع هواپیماهای بدون سرنشین به کشورهای دوست و هم‌پیمان واشینگتن در منطقه خلیج فارس و سایر نقاط خاورمیانه است.
XS
SM
MD
LG