لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

بازداشت دهها نفر در نا آرامی های خوزستان؛ «سه نفر کشته شده اند»


نمایی از شهر اهواز
نمایی از شهر اهواز
گزارش های رسيده حاکی است که نيروهای امنيتی و انتظامی ايران در دو هفته گذشته با يورش به مناطق عرب نشين در شوش، حميديه و اهواز ۴۹ نفر را بازداشت کرده اند.

بر پايه اين گزارش ها، سه نفر از بازداشت شدگان به نام های ناصر آلبوشوکه درفشان، محمد کعبی و رضا مغامسی به دليل «جراحات ناشی از شکنجه» در زندان کشته شده اند.

گفته می شود اين بازداشت‌ها در ارتباط با تبليغ برای ترغيب مردم به تحریم انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است.

حامد کنانی، عضو «سازمان حقوق بشر اهواز» که ساکن لندن است در گفت و گو با راديو فردا گفت که درگيری های خوزستان از شهر شوش آغاز شد.

وی اظهار داشت: «ماجرا از آن جا شروع شد که عده ای از جوانان عرب شهر شوش در رابطه با تحريم انتخابات به روی ديوارهای شهر شعار نويسی کرده بودند و اين مسئله بهانه ای شد تا نيروهای امنيتی بسياری از فعالان عرب آن منطقه را دستگير کنند.»

آقای کنانی افزود: «بعد از حوادث، دستگيری ها به شهر حميديه سرايت کرد. در شهر حميديه نيز بسياری از جوانان را دستگير کردند. خيلی از مديران مدارس را دستگير کردند.»

اين عضو «سازمان حقوق بشر اهواز» درباره هويت کشته شدگان در جريان ناآرامی های خوزستان گفت: «در اين ماجراها رضا مغامسی در زندان دزفول کشته شده است. او از جوانانی بود که دستگير شد و چندی پس از دستگيری، ماموران انتظامی به خانواده اش اطلاع دادند که در زندان کشته شده است. بعد، ناصر درفشان، ۲۰ ساله بود که در خيابان نادری اهواز دستگير شد و دو روز بعد از آن نيروهای امنيتی به خانواده اش اطلاع دادند که فرزندتان در زندان کشته شده است.

وی افزود: «سومين نفر هم محمد کعبی فرزند جاسم در شهر شوش است که البته جسدش را تحويل خانواده اش نداده اند و فقط يکی از کارمندان ستاد خبری شهر شوش با خانواده او تماس گرفته و گفته است که شما سر و صدا راه نياندازيد، بچه تان را ما برده ايم و دفن کرده ايم و مسئله تمام شده است. در پی اين مسئله الان شهر شوش وضعيت امنيتی به خود گرفته است.»

گزارش برخی منابع خبری در استان خوزستان حاکی است که در جريان ناآرامی های شوش، حميديه و اهواز ۴۹ نفر بازداشت شده اند که پاره ای از سايت های اين منطقه اسامی کامل آنها را منتشر کرده اند.

در همين زمينه، سايت «فرياد جنوب» نوشته است: «پس از ديوار نويسی توسط عده ای از جوانان در شوش و دعوت مردم به تحريم انتخابات پارلمانی آينده ايران، نيروهای امنيتی با يورش به اين مناطق تعدادی از جوانان را دستگير و روانه بازداشتگاه های اداره اطلاعات کردند.»

اين سایت افزوده است: «پس از اين موج امنيتی و بازداشت ها با حضور نيروهای امنيتی در محله های عرب نشين شوش همچون خضيره، دوار، احمد آباد و روستاهای مسير کعب، اين مناطق حالت نظامی به خود گرفتند و فرمانداری در اين مناطق منع آمد وشد شبانه صادر کرد.»

به نوشته اين سايت، «حکومت نظامی شبانه با بازداشت تعدادی از جوانان پس از سه شب پايان يافت و به دنبال آن موج دستگيری ها شهر حميديه در غرب اهواز را فرا گرفت. در اين شهر نيز يک افسر بازنشسته سپاه به نام سيد فرج موسوی و تعدادی از جوانان اين شهر دستگير شدند.»

حامد کنانی درباره آمار بازداشت شدگان به راديو فردا گفت: «آخرين آماری که به دست ما رسيده است تعداد ۴۹ نفر است. ما از دستگيری اين ۴۹ نفر از طريق کانال های ارتباطی خودمان مطمئن شده ايم. منتها افراد ديگری هم مطرح هستند که ما هنوز از دستگيری آنها مطمئن نشده ايم و فعلا نمی توانيم آن را بيان کنيم.»

وی در پاسخ به اين پرسش که در ديگر شهرهای خوزستان افراد ديگری دستگير شده اند یا نه، گفت: «فعلا اين اتفاقات در شهر شوش، حميديه و حاشيه شهر اهواز در منطقه کريشان و ملاشيه اتفاق افتاده است.»

آقای کنانی می گويد که «مطالبات مردم عرب يک مطالبه مسالمت آميز و در چارچوب قانون اساسی است. ولی رژيم جمهوری اسلامی هيچ احترامی حتی به قانون اساسی مدون شده توسط خودش هم نمی گذارد.»
XS
SM
MD
LG