لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۴

آمریکا از اجرای تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران استقبال کرد


جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید واشینگتن
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید واشینگتن
کاخ سفید روز یکشنبه، اعمال تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران را ستود و گفت ایران باید نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای‌اش را رفع کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای گفت: « آمریکا از تحریم‌های نفتی ایران و دیگر تحریم‌های اتحادیه اروپا که از امروز به اجرا گذاشته می‌شود، استقبال می‌کند.»

اين بيانيه می گويد: «تصمیم جمعی ۲۷ کشور اروپايی (برای فشار بيشتر بر ايران) نشانه تعهد مضاعف متحدان و شرکای اروپايی برای رسيدن به راه حلی مسالمت‌آميز» در پرونده اتمی ايران است.

اتحادیه اروپا از روز یکشنبه تحریم های نفتی و بیمه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران را به مرحله اجرا در آورد. آغاز این تحریم ها به معنی از دست رفتن ۱۸ درصد از بازار صادرات نفت ایران است.
کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ۲۳ ژانویه سال جاری، ۳ بهمن ۱۳۹۰، به رغم بحران مالی برخی از اعضا ازجمله یونان تصمیم گرفتند تا واردات نفت ایران را از اول ژوئیه تحریم کنند.

سخنگوی کاخ سفید این اقدام اتحادیه اروپا را از مولفه‌‌ایمهم در اقدامات دیپلماتیک برای مواجهه برای برنامه هسته‌ای ایران توصیف کرد.

سخنگوی کاخ سفید گفت: ایران این بخت را دارد که در نشست گروه‌های کارشناسی که در استانبول برگزار می‌شود مذاکرات را به طور جدی دنبال کرده و گام‌های عملی بردارد تا بتوان به راه‌حلی همجه‌جانبه در مورد تمامی نگرانی‌های بین‌المللی و جهانی در مورد برنامه اتمی ایران رسید.

تحریم جدید ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا نه تنها صادرات نفت ایران را هدف قرار می‌دهد بلکه استفاده نفت‌کش‌ها از بیمه‌های اروپایی را ناممکن می‌کند.

شرکت‌های بیمه اروپایی از این پس از بیمه کردن تجهیزات حمل و نقل نفت و فرآورده‌های پتروشیمی ایران نیز منع می‌شوند.

در حالی که به گزارش سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، تولید نفت ایران از سال ۲۰۱۰ سقوطی پلکانی را تجربه کرده‌است، انتظار می‌رود با آغاز اجرای تحریم‌های تازه اروپا، صادرات نفتی ایران هر چه بیشتر کاهش پیدا کند.

از سوی دیگر گزارش تازه بانک مرکزی ایران حاکی است که قیمت ۸۱ درصد از کالاهای مصرفی خانوارهای ایرانی در هفته‌ گذشته نسبت به هفته مشابه ماه قبل به شدت افزایش یافته است.

ایران مذاکراتی با گروه پنج به علاوه یک در چند هفته اخیر در استانبول و سپس در بغداد و مسکو انجام داده که بدون نتیجه خاصی به پایان رسیده است. قرار است استانبول بار دیگر میزبان نشست کارشناسی میان دو طرف باشد.

ایران درخواست کرده تحریم‌ها علیه ایران متوقف شده و گروه پنج به علاوه یک متشکل از کشورهای آمریکا، چین، روسیه، بریتانیا، فرانسه و آلمان، خواستار تعلیق فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم به ویژه غنی سازی بالا از سوی ایران هستند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت‌های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت‌های خود را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ایران این قطعنامه‌ها را رد کرده و فعالیت‌های اتمی خود را گسترش داده است. آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های یکجانبه و شدیدتری را علیه ایران به اجرا گذاشته‌اند.
XS
SM
MD
LG