لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۷

مؤسسه لگاتوم: در میان ۱۴۲ کشور، ایران از نظر شاخص رفاه صد و دوم


شاخص رفاه سال ۲۰۱۲ لگاتوم برای خاورمیانه.
شاخص رفاه سال ۲۰۱۲ لگاتوم برای خاورمیانه.
مؤسسه پژوهشی لگاتوم (Legatum) که یک موسسه پژوهشی سیاست‌گذاری در لندن است هر ساله شاخص رفاه کشورهای جهان را منتشر می‌کند؛ در شاخص رفاه جهانی سال ۲۰۱۲ که این هفته از سوی این مؤسسه منتشر شد ایران در میان ۱۴۲ کشور در رتبه صد و دوم قرار دارد.

مؤسسه لگاتوم در دو سال گذشته فهرست شاخص رفاه را برای ۱۱۰ کشور جهان تهیه می‌کرد که ایران در این فهرست‌ها در سال ۲۰۱۱ در جایگاه ۹۷ و در سال ۲۰۱۰ میلادی در رتبه ۹۲ قرار داشت.

با این حساب با افزوده شدن ۳۲ کشور به این فهرست در سال جدید، رتبه امسال ایران در رتبه‌بندی شاخص رفاه لگاتوم نسبت به سال‌های گذشته در موقعیت بهتری قرار گرفته است.

تعیین شاخص رفاه از سوی این مؤسسه با محاسبه هشت شاخص اقتصاد؛ آموزش و پرورش؛ کارآفرینی و فرصت شغلی؛ شیوه حکومتداری؛ تندرستی؛ آزادی‌های فردی؛ امنیت و آسایش؛ و سرمایه اجتماعی انجام می‌شود.

در گزارش جدید شاخص رفاه لگاتوم، بدترین رتبه‌ای که امسال ایران در حوزه‌های یادشده به خود اختصاص داده مربوط به شیوه حکومتداری است که جمهوری اسلامی ایران در این حوزه در میان ۱۴۲ کشور در رتبه ۱۲۶ قرار دارد.

بنا بر این فهرست، بهترین رتبه ایران در سال جاری در حوزه آموزش است که از این نظر در جایگاه ۵۷اُم قرار گرفته است.

در زمینه آن چه در این گزارش «سرمایه اجتماعی» نامیده شده و به سطح انسجام اجتماعی، همیاری، و اعتماد به جامعه اشاره دارد، لگاتوم می‌نویسد که از این نظر بهترین عملکرد در خاورمیانه در کشورهای اسرائیل، اردن، کویت و امارات متحده عربی دیده می‌شود.

این گزارش می‌افزاید که بدترین عملکرد در زمینه «سرمایه اجتماعی» در خاورمیانه مربوط به افغانستان، سوریه و ایران است که در این کشورها بیش از ۴۰ درصد از مردم می‌گویند که نمی‌توانند به بستگان و دوستان خود اعتماد کنند.

بهترین شاخص رفاه سال ۲۰۱۲ در گزارش لگاتوم از آن کشور نروژ است و پس از آن دانمارک، و سوئد قرار گرفته‌اند. بنا بر این شاخص، سطح کلی رفاه در اروپا طی سال جاری رو به رشد بوده‌ است و در این میان هلند، ایرلند و آلمان ارتقاء رتبه داشته‌اند.

داده‌های تازه لگاتوم نشان می‌دهد که ایالات متحده آمریکا سال جاری در پنج حوزه از هشت حوزه اندازه‌گیری شاخص رفاه با تضعیف رتبه مواجه شده و شاخص کلی رفاه این کشور که در سال‌های گذشته در جایگاه دهم قرار داشت امسال به جایگاه دوازدهم افت کرده است.

گزارش لگاتوم نشانگر پیشرفت رفاه در شرق آسیا است و ازجمله ویتنام، تایلند، مالزی، و اندونزی همگی عملکرد خوبی را در شاخص رفاه امسال نشان می‌دهند.
XS
SM
MD
LG