لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

بازداشت مدیر و دبیر سیاسی مغرب و «توصیه» به توقف انتشار سه نشریه


روز چهارشنبه ۱۶ اسفند برخی گزارش‌ها از «توصیه» مقام‌های امنیتی به توقف انتشار سه نشریه مهرنامه، آسمان، و تجربه خبر دادند. این نشریات هر سه رویکردی اصلاح‌طلبانه و انتقادی نسبت به دولت دارند. از سوی دیگر سردبیر روزنامه «مغرب» نیز می‌گوید مدیر و دبیر سیاسی این روزنامه بازداشت شده‌اند.

این خبر عدم انتشار این سه نشریه در سایت‌هایی چون «روز نو»، «بازتاب» و «تابناک» منتشر شده اما منابع رسمی هنوز آن را تأیید نکرده‌اند.

بنا به گزارش‌های رسیده، نیروهای امنیتی با حضور در دفا‌تر ماهنامه مهرنامه و هفته نامه‌های آسمان و تجربه، به مدیریت آن‌ها «توصیه» کرده‌اند که از انتشار این نشریه‌ها، خودداری کنند.مدیران این سه نشریه نیز تصمیم گرفته‌اند تا اطلاع ثانوی از انتشار این مجلات خودداری کنند.

سایت خبری «روز نو» روز چهارشنبه نوشت: «برخی از خبرنگاران این نشریات اعلام کرده‌اند که در پی اعلام مقامات مسئول به مدیران این نشریات، هفته‌نامه‌های آسمان، مهرنامه و تجربه دیگر منتشر نخواهند شد.»

روز چهارشنبه خبرگزاری ایسنا نیز در مورد منع انتشار این سه نشریه از علی مطهری، عضو هیات نظارت بر مطبوعات، سئوال کرد که وی از این اقدام ابراز بی‌اطلاعی کرد اما گفت که «احتمالا این توقیف مستقیما از سوی دادستانی صورت گرفته است.»

این نماینده مجلس در هیئت نظارت بر مطبوعات گفت: «دادستانی در مواردی که جرم مشهودی اتفاق افتاده باشد می‌تواند مستقیما نسبت به توقیف نشریات اقدام کند، اگرچه ما از آنها خواسته بودیم حتی‌المقدور از طریق هیات نظارت ورود کنند و احکام از این طریق صادر شود.»

از سوی دیگر سردبیر نشریه مهرنامه با تکذیب خبر «توقیف» نشریات آسمان، مهرنامه و تجربه، در عین حال گفته است تصمیم‌گیری درباره توقف و یا ادامه انتشار این نشریات «بر عهده مدیران مسئول آنها است».
محمد قوچانی به مهر گفته است: «تا این لحظه از سوی هیات نظارت بر مطبوعات و یا دادستانی هیچ نامه ای دال بر توقیف نشریات به دفتر این مجلات نرسیده است.»

در همین حال روز چهارشنبه همچنین امیر موسی کاظمی سردبیر روزنامه «مغرب» در صفحه شخصی خود نوشته است: «یک روز بعد از چاپ نامه سید محمد خاتمی به روزنامه مغرب، محمد مهدی امامی ناصری مدیر مسئول و علیرضا آقایی راد دبیر سرویس سیاسی این روزنامه بازداشت شدند.»

آقای کاظمی این بازداشت‌ها را در گفت‌وگو با ایسنا نیز تایید کرد و درباره دلیل این بازداشت گفت: «علتی که عنوان شد نوشتن مطلبی با تیتر «ادب مرد به ز دولت اوست» توسط علیرضا آقایی‌راد - دبیر سیاسی این روزنامه - بود که در شماره‌ دهم روزنامه به چاپ رسید. البته در این مطلب به هیچ جغرافیای سیاسی اشاره نشده و فقط براساس تفکر فلاسفه درباره‌ یک آرمان‌شهر نوشته شده است.»

سردبیر روزنامه مغرب درباره ادامه انتشار آن گفته است: «تاکنون هیچ حکمی مبنی بر جلوگیری از انتشار روزنامه به‌دست ما نرسیده است و در این شرایط، روزنامه به فعالیت خود ادامه می‌دهد.»

محمدمهدی امامی ناصری، مدیر مسئول روزنامه مغرب پیش از این نیز یک بار بازداشت شده بود که در آن مقطع سخنگوی قوه قضاییه دلیل بازداشت مدیرمسئول «مغرب» را اتهام غیر مطبوعاتی اعلام کرده بود.

امامی ناصری در دور اول بازداشت پس از ۱۱۹ روز حبس در زندان اوین، روز یکشنبه، ۸ بهمن «با مساعدت دادستان تهران» آزاد شده بود.

سه روز پیش از این نیز محمدجواد روح، دبیر سیاسی ماهنامه «مهرنامه» با حضور ماموران در خانه‌اش بازداشت شد.

در ادامه موج جدید برخورد با رسانه‌های اصلاح‌طلب از هفتم بهمن به بعد، بیش از ۱۷ روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب که در روزنامه‌های بهار، شرق، اعتماد و آرمان و نیز هفته‌نامه آسمان فعالیت می‌کردند، بازداشت شدند که اکثر انها آزاد شده‌اند.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۱۴ اسفند گفت که عوامل این وزارتخانه به ۶۰۰ خبرنگار ایرانی «ضربه» زده‌اند که ۱۵۰ نفر از آنان در داخل کشور و بقیه در خارج از کشور سکونت دارند.

مقامات جمهوری اسلامی روزنامه‌نگاران و فعالان اصلاح‌طلب را «فتنه‌گر» می‌نامند و حیدر مصلحی با اعلام «ضربه» زدن به ۶۰۰ خبرنگار ایرانی گفت که «هدف اصلی فتنه‌گران در انتخابات آتی انتقام‌گیری و ضربه زدن به اصل نظام و انقلاب» است و هدف وزارت اطلاعات «جلوگیری از بوجود آمدن فتنه، قبل از انتخابات است.»
XS
SM
MD
LG