لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۹

سفر مقام آمریکایی برای رایزنی درباره تحریم‌های ایران و کره شمالی


دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا
دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا
وزارت خزانه‌داری ایالات متحده روز جمعه، ۲۵ اسفند، اعلام کرد که دیوید کوهن از مقامات این وزارتخانه هفته آینده به منظور رایزنی درباره انجام تحریم‌ها علیه ایران و کره شمالی به آسیا سفر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای کوهن که سمت معاون وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در امور تروریسم و اطلاعات مالی را برعهده دارد، در این سفر قرار است با مقامات ارشد و رهبران بخش خصوصی کشورهای ژاپن، کره جنوبی و چین دیدار داشته باشد.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمده است که این سفر از ۲۸ اسفند تا دو فروردین به طول خواهد انجامید و یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا نیز آقای کوهن را همراهی می‌کند.

این بیانیه با اشاره به وضعیت کره شمالی در عرصه بین‌المللی می‌گوید: «گفت‌وگوها در رابطه با استمرار همکاری‌ و رایزنی درباره انجام تحریم‌های سازمان ملل است که با هدف مقابله با عزم جمهوری دموکراتیک خلق کره برای گسترش فعالیت‌های اتمی و برنامه‌‌های موشک بالیستیک این کشور اندیشیده شده است.»

کره شمالی به تازگی سومین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داده که این امر واکنش منفی نهادهای بین‌المللی را در پی داشت. این کشور چندی پیش از آزمایش اتمی خود، موشک دوربردی را نیز به فضا پرتاب کرده بود که شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای در محکومیت آن صادر کرد.

وزارتخانه خزانه‌داری ایالات متحده در بیانیه خود همچنین تاکید کرده است که گفت‌وگوهای دیوید کوهن با آسیایی‌ها در رابطه با انجام تحریم‌های اقتصادی جامعه جهانی علیه ایران نیز خواهد بود.

آمریکا و دیگر کشورهای غربی نگاهی منفی به برنامه اتمی ایران دارند و معتقدند که تهران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کند. غرب در این راستا تحریم‌های سنگینی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده است که بخشی از آن معطوف به صنعت نفت و سیستم بانکی ایران است، امری که باعث کاهش درآمدهای ارزی و مشکلات بی‌شماری برای تجارت خارجی تهران شده است.

مقامات ایران به تاثیر منفی این تحریم‌ها اذعان داشته‌اند، اما می‌گویند که برنامه هسته‌ای کشور تنها اهدافی صلح‌آمیز دارد و از این رو قصد توقف آن را ندارند.
XS
SM
MD
LG