لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۳

عراقچی: ۵۵ هیئت خارجی در مراسم تحلیف روحانی شرکت می‌کنند


عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه، از قطعی شدن ۵۵ هيئت خارجی در مراسم تحليف حسن روحانی خبر داد که به گفته وی در بين آنها ۱۱ رئيس‌جمهور، دو نخست وزير و هفت رئيس مجلس حضور دارند.

سخنگوی وزارت خارجه، پنجشنبه ۱۰ مرداد به خبرگزاری ایرنا گفت: «حضور ۵۵ هيئت خارجی از ۵۲ كشور جهان، سازمان ملل و دو مهمان ويژه در مراسم تحليف رئيس جمهوری منتخب قطعی شده است.»

به گفته عراقچی حضور ۱۱ رئيس‌جمهور، دو نخست‌وزير، هفت رئيس مجلس، هشت معاون رئيس‌جمهور و سه معاون نخست‌وزير، ۱۱ وزير خارجه، چند وزیر و دو مهمان ویژه در مراسم تحلیف روحانی قطعی است.

مراسم تنفيذ حكم رياست جمهوری حسن روحانی روز ۱۲ مرداد ماه و مراسم تحلیف وی در روز یکشنبه ۱۳ مرداد در مجلس برگزار خواهد شد.

این برای نخستین بار است که در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور ایران میهمانان خارجی حضور می‌یابند که بدون حاشیه هم نبوده است.

با توجه به سوابق حسن روحانی در مذاکرات هسته‌ای، پیشتر از احتمال حضور شماری از مقام‌های سابق اروپایی مانند جک استراو، وزیر خارجه اسبق بریتانیا، سخن رفته بود که نمایند‌ه‌ای چون روح‌الله حسنیان تهدید کرده بود که به این دیپلمات سابق انگلیسی گوجه پرتاب خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه به خبرگزاری ایرنا گفت: «اگرچه استقبال ساير كشورها برای حضور در مراسم تحليف ادامه دارد اما به دليل محدوديت مكان برگزاری مراسم تحليف، امكان حضور هيئت‌های جديد وجود ندارد و لذا از آنها عذرخواهی شده است.»

با این حال، خبرگزاری ایرنا، به نقل از منابعی که نامی از آنها نبرده، گزارش داده که خاویر سولانا، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا، یکی از میهمانان مراسم تحلیف است. خاویر سولانا در برخی گفت‌وگوهای هسته‌ای در زمان سرتیمی حسن روحانی حضور داشت.

ماهاتير محمد، نخست‌وزير اسبق مالزی، و يان كوبيش فرستاده ويژه دبيركل سازمان ملل متحد در امور افغانستان نیز از دیگر میهمانانی هستند که خبرگزاری ایرنا می‌گوید در این مراسم شرکت می‌کنند.

در همین حال خبرگزاری ایسنا گزارش داده که احمد داود اغلو وزیر خارجه ترکیه هم یکی از شرکت‌کنندگان در مراسم تحلیف است.

پیشتر یک عضو هیئت رئیسه مجلس روز چهارشنبه، ۹ مرداد، به خبرگزاری مهر گفته بود که فهرست میهمانان حسن روحانی برای حضور در مراسم تحلیف، برگشت خورده است.

این نماینده که نخواسته بود نامش فاش شود، گفته بود هیئت رئیسه خواستار اصلاحاتی در فهرست میهمانان رئیس‌جمهور منتخب شده و آن را به گروه مشاوران آقای روحانی ارجاع داده است.

در میان میهمانان داخلی احتمال دعوت از خاتمی با واکنش اصولگرایان مخالف روحانی مواجه شده و از جمله حمیدرضا رسایی از جبهه پایداری آن را «خیانت» دانسته است.

روز پنجشنبه اما روزنامه ابتکار نوشت که محمد خاتمی خود تصمیم گرفته برای اینکه موانعی بیش از این برای حسن روحانی پیش نیاید از حضور در این مراسم صرف نظر کرده است.

حمایت محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی، دو رئیس‌جمهور پیشین ایران از حسن روحانی از عوامل عمده پیروزی وی بر رقبای اصولگرایش بود.

روز دوشنبه شاهین محمد صادقی، عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد، دبیر شورای نگهبان، رئیس مجلس خبرگان و فرماندهان نظامی و انتظامی، رئیس دفتر رهبری، استانداران، سفرای کشورهای مقیم تهران، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعضای شورای نگهبان و وزرای دولت فعلی در میان میهمانان هستند. وی همچنین گفت از محمد خاتمی دعوتی به عمل نیامده است.
XS
SM
MD
LG