لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

آمریکا ۱۴ شرکت و چهار نفر را به فهرست‌ سیاه تحریم‌های ایران افزود


وزارت خزانه‌داری آمریکا، روز پنجشنبه ۱۴ شرکت و چهار فرد را به فهرست‌ تحریم‌های ایران اضافه کرد.

در گزارشی که وزارت خزانه‌داری آمریکا پنجشنبه ۲۱ آذر در سایت اینترنتی خود منتشر کرده، شرکت‌های سنگاپوری «مید اویل ایشیا»، «سینگا تانکر»، شرکت دریایی فیلیپینی «سیکریا»، شرکت اوکراینی «فرلند» و ویتالی سوکولنکو مدیر عامل این شرکت را در فهرست سیاه خود قرار داد. بنا بر گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا همه این شرکت‌ها به خاطر نقض تحریم‌های مالی و نفتی ایران تحریم شده‌اند.

از طرفی آمریکا شماری دیگر از شرکت‌ها را به خاطر همکاری و کمک به برنامه هسته‌ای و نظامی ایران نیز در فهرست سیاه خود اضافه کرده است؛ از جمله شرکت‌های ایرانی «عیوض تکنیک»، شرکت «اکتشاف و تولید مواد خام هسته‌ای» وابسته به سازمان انرژی اتمی ایران، شرکت «مارو صنعت»، شرکت «مواد ترکیبی نوید»، شرکت «نگین پرتو خاور»، ایرج محمدی کهورین و محمود محمدی داینی دو مقام ارشد شرکت «نکا نوین» (این شرکت دو سال قبل از طرف آمریکا تحریم شد)، شرکت «نکا نوین آلیاژ»، شرکت «صنایع هوایی قدس» وابسته به سپاه پاسداران و رضا عمیدی مدیر مالی این شرکت، سازمان «صنایع هوایی ایران» شرکت «فن‌پردازان» و شرکت «ارتباط گسترنوین» در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفتند.

در همین زمینه جان سولیوان، یکی از سخنگویان خزانه‌داری به رادیو فردا گفت که این شرکت‌ها و افراد به موجب تحریم‌های کنونی آمریکا در فهرست سیاه قرار گرفته‌اند.

به نظر می‌رسد این اقدام دولت اوباما، برای نشان دادن کارآمد بودن نظام تحریم‌های موجود است. دولت اوباما به شدت در تلاش است، که تحریم‌های تازه‌ای در کنگره آمریکا به تصویب نرسد. اقدامی که ناقض مفاد توافق ژنو خواهد بود. روز پنجشنبه، دیوید کوهن معاون خزانه‌داری آمریکا که در کمیته بانکی سنا حاضر شده بود، از سناتورها خواست از تصویب تحریم‌های تازه خودداری کنند. وی بر کارآمد بودن نظام تحریم‌های کنونی تاکید داشت.

آمریکا در پی توافق هسته‌ای سوم آذرماه ایران و شش قدرت جهانی متعهد شد که در ازای همکاری ایران و عمل به تعهدات خود تا شش ماه تحریم جدیدی علیه تهران وضع نکند.

عباس عراقچی معاون وزارت خارجه ایران نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که وضع هرگونه تحریم جدید علیه ایران به منزله مرگ توافق هسته‌ای اخیر و تلاش‌های دیپلماتیک است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده اگرچه دولت اوباما از کنگره خواسته که تدوین هر نوع تحریم جدید علیه ایران را متوقف کند، اما هم اکنون بسیاری از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در کنگره حامی تشدید تحریم ایران هستند.

با این حال در پی درخواست‌های متعدد دولت، سناتور تیم جانسون رئیس کمیته بانکی سنای آمریکا پنجشنبه از توقف تشدید تحریم‌ها علیه ایران حمایت کرد.

دولت آمریکا با این حال می‌گوید که تحریم‌های موجود باید با قوت اجرا شود. در همین زمینه وزارت بازرگانی ایالات متحده ۲۰ آذر، ۱۹ شرکت و فرد در اروپا و آسیا را به اتهام واسطه‌گری برای شرکت هواپیمایی ماهان ایران جهت دور زدن تحریم‌ها و بدست آوردن تجهیزات تحریمی مورد نیاز خود از آمریکا، وارد فهرست سیاه کرد.

متن اخطار وزارت بازرگانی آمریکا تاکید می‌کند که شرکت هواپیمایی ماهان علاوه بر انتقال سلاح و نیروی نظامی از ایران به سوریه، برای حکومت سوریه وجوه مالی نیز فراهم آورده است. شرکت ماهان در سال ۹۰ وارد فهرست سیاه آمریکا شده بود.
XS
SM
MD
LG