لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

جان کری: ایران در حاشیه ژنو ۲ هم می‌تواند به حل بحران سوریه کمک کند


جان کری در اسرائیل
جان کری در اسرائیل
جان کری، وزير امور خارجه آمريکا می‌گوید، گرچه تصور مشارکت ايران در «کنفرانس ژنو ۲» در سطح وزیران دشوار است اما ایران حتی «در حاشیه» این کنفرانس هم می‌تواند «نقشی سازنده» در حل بحران سوريه داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای کری که به اسرائیل سفر کرده، روز يکشنبه پنج ژانويه (۱۵ دی) به خبرنگاران گفته است که ايران «هنوز می‌تواند» نقشی سازنده در يافتن يک راه‌حل برای بحران سوريه، حتی «در حاشيه» اجلاس آتی ژنو ايفا کند.
وزير امور خارجه آمريکا در عين حال افزوده دشوار است تصور کنيم ايران که از توافق بين‌المللی سال گذشته درباره سوريه حمايت نکرده بود، بتواند «در سطح وزیران» در اجلاس ژنو ۲ مشارکت داشته باشد.
دومين دور مذاکرات درباره بحران سوريه قرار است از روز ۲۲ ژانويه در ژنو سوئيس آغاز شود و جامعه جهانی برای پايان دادن به نزديک سه سال جنگ و خونريزی در سوریه اميدهای زيادی به این مذاکرات بسته است.
وزير امور خارجه آمريکا اگرچه از امکان ايفای «نقش سازنده» ايران در «حاشيه» گفت‌وگوهای ژنو سخن گفته، در عين حال افزوده که اين ايفای نقش می‌تواند حتی در صورتی که ايران در اين گفت‌وگوها «به طور رسمی شرکت نکند»، صورت بگيرد.
گزارش‌های رسانه‌های ايرانی و بين‌المللی حاکی از اين است که هنوز از ايران برای شرکت رسمی در اجلاس ژنو ۲ دعوت نشده است.
پيش از اين، محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران گفته بود که اگر از ايران برای شرکت در اجلاس ژنو ۲ دعوت شود، در آن شرکت می‌کند.
آقای ظريف در ديدار با اخضر ابراهيمی، نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در امور سوريه، گفته بود که شرکت احتمالی ايران در اين اجلاس «برای کمک به يافتن راه‌حل سياسی» خواهد بود.
در همان کنفرانس خبری، آقای ابراهيمی شرکت ايران در نشست ژنو ۲ را «طبيعی و ضروری» توصيف کرد و گفت که دبيرکل سازمان ملل و دبيرکل اتحاديه عرب نيز با او در اين باره هم‌عقيده‌اند.
علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی نيز گفته بود که ايران اصراری برای حضور در اين گفت‌وگوها ندارد.
به گفته آقای لاريجانی، کشورهای غربی «خواستار عدم حضور ايران در کنفرانس ژنو ۲ هستند» و «ما در جواب آنها می‌گوييم که ايران اصراری برای حضور در اين مذاکرات ندارد. شما که هميشه همه گزينه‌هايتان بر روی ميز است مشکلات کشور سوريه را حل کنيد.»
جمهوری اسلامی ايران در کنار روسيه، اصلی‌ترين متحد دولت بشار اسد در سوريه است که به گفته مخالفان دولت و کشورهای غربی، در تامين مهمات و تسليحات ارتش سوريه و مديريت نيروهای نظامی آن، حضور فعالی دارد.
در کنار دولت‌های سوريه و روسيه که خواستار حضور رسمی ايران در کنفرانس ژنو ۲ هستند، دولت‌های غربی و مخالفان بشار اسد، با اين موضوع مخالفند.
در طول نزديک به سه سال اعتراضات و جنگ داخلی در سوريه، بيش از ۱۲۰ هزار نفر در اين کشور کشته و صدها هزار نفر نيز آواره و زخمی شده‌اند.
XS
SM
MD
LG