لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۵

شمار کشته شدگان در سوریه به «بیش از ۱۵۰ هزار تن» رسیده است


سازمان ناظران حقوق بشر سوریه می‌گوید که سه سال جنگ داخلی در سوریه٬ دستکم ۱۵۰ هزار کشته برجای گذاشته است. این سازمان تاکید دارد که شمار واقعی کشته شدگان احتمالا بسیار بالاتر از این رقم است.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ ناظران حقوق بشر سوریه که از طریق شبکه‌ای از فعالان و منابع پزشکی در سوریه٬ خشونت‌ها در این کشور را تحت نظر دارد، روز ۱۲ فروردین‌ماه اعلام کرد که از ۲۷ اسفندماه ۱۳۸۹ که نیروهای امنیتی بشار اسد به روی معترضان این کشور آتش گشودند تا کنون٬ مرگ ۱۵۰ هزار و ۳۴۴ تن را ثبت کرده است.

به گفته این سازمان٬ ۵۱ هزار و ۲۱۲ شهروند٬ از جمله هفت هزار و ۹۸۵ کودک در میان کشته شدگان هستند.

این سازمان که مقرش در بریتانیا است تاکید دارد که رقم واقعی قربانیان ناآرامی‌های سوریه احتمالا بسیار بیشتر از این تخمین و نزدیک به ۲۲۰ هزار تن است.

خشونت و کشتار در حالی در سوریه ادامه دارد که تلاش‌های بین‌المللی برای حل دیپلماتیک این مسئله از طریق برقراری ارتباط میان دولت بشار اسد و مخالفان٬ بی‌نتیجه مانده است.

اخضر ابراهیمی٬ فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در مسائل سوریه هفته گذشته اعلام کرد که به نظر نمی‌رسد مذاکرات صلح سوریه در آینده نزدیک از سر گرفته شود.

سازمان ملل در تابستان ۱۳۹۲ شمار کشته‌شدگان خشونت‌های سوریه را دستکم ۱۰۰ هزار نفر دانست و زمستان همان سال اعلام کرد با توجه به این‌که شرایط سوریه٬ تخمین‌ زدن دقیق در این خصوص را غیرممکن می‌کند٬ دیگر گزارشی در مورد کشته شدگان خشونت‌های این کشور منتشر نمی‌کند.

ناظران حقوق بشر روز سه‌شنبه با اعلام کشته شدن دستکم ۱۵۰ هزار تن در سوریه در سه سال گذشته٬ توضیح داد که در این میان نزدیک به ۳۸ هزار تن از شورشیان نظیر جنگجویان جبهه النصره٬ نیروهای مرتبط با القاعده و حکومت اسلام عراق و شام کشته شده‌اند.

به گفته این سازمان، بیش از ۵۸ هزار تن از نیروهای حامی بشار اسد از جمله نیروهای امنیتی٬ شبه‌نظامیان حامی دولت٬ ۳۶۴ جنگجوی حزب‌الله لبنان و ۶۰۵ جنگجوی غیرسوری شیعه مرتبط با گروه‌های اسلام‌گرای دیگر نیز کشته شده‌اند.

ناظران حقوق بشر در عین حال تاکید دارد که در کنار این کشتارها٬ ۱۸ هزار تن نیز پس از بازداشت از سوی نیروهای امنیتی٬ ناپدید شده‌اند و هشت هزار تن دیگر نیز توسط شورشیان ربوده شده‌اند.

در کنار آمار مربوط به قربانیان٬ کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز اعلام کرده است که دستکم نیم میلیون نفر در سه سال گذشته در سوریه زخمی شده‌اند.

همچنین سازمان ملل می‌گوید که در حال حاضر سوری‌ها بزرگترین جمعیت پناهندگان را تشکیل می‌دهند. این سازمان تا کنون ۲.۶ میلیون سوری را به عنوان پناهنده در کشورهای همسایه سوریه و سایر کشورهای خاورمیانه ثبت کرده است.

به گفته سازمان ملل متحد٬ داخل سوریه نیز ۶.۵ میلیون سوری دیگر خانه و کاشانه خود را ترک کرده و درون کشور جابه‌جا شده‌اند.
XS
SM
MD
LG