لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۰

طرح سوال از وزیر ارشاد در مجلس به دلیل «دیدار نوروزی» با خاتمی


سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از طرح سؤال از علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس به علت «دیدار نوروزی او با محمد خاتمی» خبر داده است.

علی طاهری، یکشنبه ۱۷ فروردین به خبرگزاری تسنیم گفت که این طرح با امضای ۱۲ تن از نمایندگان به هیئت رئیسه مجلس ارائه شده است اما افزود که «اکثریت نمایندگان» خواهان سؤال از وزیر ارشاد پیرامون دیدار نوروزی‌‌اش با محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری اسبق، بوده‌اند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس از بررسی این دیدار در این کمیسیون خبر داده و افزوده‌است که «طرح این سؤال در صحن علنی و یا کمیسیون فرهنگی مجلس به تصمیم هیئت رئیسه بستگی دارد.»

آقای طاهری در عین حال گفته که علی جنتی «به طور قطع» برای توضیح در مورد دیدارش با محمد خاتمی در یکی از جلسات کمیسیون فرهنگی مجلس حضور می‌یابد.

در واکنش به این انتقادات، بابک دربیکی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، گفت: «حضور علی جنتی در دیدار نوروزی سید محمد خاتمی امری شخصی و در حد دیدارهای دوستانه نوروزی بوده است.»

وی افزود: «آقایان جنتی و خاتمی از دوستان قدیمی هستند و با توجه به این آشنایی طولانی‌مدت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تبریک عید نوروز، در زمان سه ساعته‌ای که خاتمی ملاقات حضوری نوروزی داشت، در حدود ۱۰ تا ۱۵دقیقه با وی دیدار کرد.»

بسیاری از اصولگرایان، آقای خاتمی را نیز در کنار میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان یکی از «سران فتنه ۸۸» معرفی می‌کنند.

«فتنه» عنوانی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و تعدادی از حامیانش بر اعتراضات پس از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ گذاشته‌اند.

در تحولی دیگر، ۱۶۰ نماینده مجلس نیز به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره «برخورد با رسانه‌های منتقد از جمله هفته‌نامه ۹ دی» تذکر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، این تذکر در جلسه علنی یکشنبه ۱۷ فروردین مجلس قرائت شد.

در این تذکر خطاب به علی جنتی گفته شده که «با وجود تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اساس باید حمایت از جریان‌های فرهنگی مؤمن و انقلابی باشد، چرا با رسانه‌های منتقد از جمله هفته‌نامه ۹ دی به دلیل انتقاد از دولت برخورد و توقیف می‌شود، در حالی که وزارت ارشاد نسبت به توقیف رسانه‌های هتاک به مقدسات اظهار تأسف می‌کند و رئیس ‌جمهور از آزادی منتقدان سخن می‌گوید.»

هفته‌نامه ۹ دی به مدیرمسئولی حمید رسایی، از نمایندگان تهران در مجلس که اغلب دیدگاه‌های محمدتقی مصباح یزدی و نزدیکان او در جبهه پایداری را منتشر می‌کرد، در اسفندماه سال گذشته توسط هیئت نظارت بر مطبوعات و ظاهرا به دلیل انتقادات تندی که از دولت حسن روحانی و به ویژه توافق‌نامه ژنو داشت، توقیف شد.

علی جنتی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گويد توقيف هفته‌نامه «۹ دی» از سوی هيئت نظارت بر مطبوعات ،با توجه به تذکرات متعددی صورت گرفته است که در سال گذشته به اين هفته‌نامه داده شد، اما از سوی مسئولان آن مورد توجه قرار نگرفت.

سخنان و عملکرد علی جنتی در مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مخالفت شدید تعدادی از نمایندگان اصولگرای مجلس و امامان جمعه نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی را به دنبال داشته است.

آن‌ها اغلب آقای جنتی را به مسائلی مانند «ترویج اباحه‌گری و بی‌بندوباری» متهم می‌کنند.
این انتقادات به خصوص پس از ابراز نگرانی‌های اخیر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از وضعیت فرهنگی کشور افزایش یافته است.

علی جنتی که نخستین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت حسن روحانی است، در ابتدای انتخاب خود به این سمت ابراز امیدواری کرده بود که بتواند «راه خاتمی» را در این وزارتخانه ادامه دهد.

این در حالی است که اصولگرایان حامی رهبر جمهوری اسلامی، اعتراضات و انتقادات مشابهی به عملکرد فرهنگی دولت آقای خاتمی و به خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن نیز داشته‌اند.

علی جنتی، فرزند احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان است هرچند تاکید کرده که دیدگاه‌های فرهنگی و سیاسی خود را از پدرش وام نگرفته است.
XS
SM
MD
LG