لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

نیروهای هوادار روسیه در دونتسک «اعلام استقلال کردند»


تظاهرکنندگان در برابر ساختمان استانداری دونتسک.
تظاهرکنندگان در برابر ساختمان استانداری دونتسک.
نیروهای هوادار روسیه که یک ساختمان استانداری شهر دونتسک در شرق اوکراین را به تصرف خود درآوده‌اند روز دوشنبه ۱۸ فروردین با اعلام «استقلال» منطقه دونتسک خواستار برگزاری همه‌پرسی در مورد جدایی از اوکراین شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، برخی از نیروهایی که ساختمان دولتی در دونتسک را در تصرف خود دارند در پیام‌هایی ویدئویی از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، خواسته‌اند تا «نیروهای حافظ صلح» به این منطقه بفرستد.

خبرگزاری اینترفکس روسیه نیز گزارش می‌دهد که نیروهای جدایی‌طلب در دونتسک خواستار آن شده‌اند که تا یازدهم ماه مه یک همه‌پرسی در مورد جدایی این منطقه از اوکراین برگزار شود.

به نوشته خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهوری موقت اوکراین روز دوشنبه در واکنش به تحولات در شرق این کشور گفت که تصرف ساختمان‌های دولتی در شرق اوکراین «نشان می‌دهد که مرحله دومی از عملیات ویژه از سوی روسیه برای تجزیه اوکراین به راه افتاده‌است.»

بنا بر این گزارش، «اولکساندر تورچینف» در پیامی تلویزیونی خطاب به مردم کشورش گفت که اقداماتی که در سه شهر خارکف، دونتسک، و لوهانسک، در شرق اوکراین در جریان است «نشان می‌دهد که دشمنان اوکراین در حال تکرار سناریوی کریمه هستند.»

اشاره او به الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه پس از برگزاری همه‌پرسی در آن منطقه است؛ اقداماتی که دولت اوکراین و قدرت‌های غربی آن را غیرقانونی می‌دانند.

رئیس‌جمهوری موقت اوکراین در ادامه پیام روز دوشنبه خود با ذکر این‌که «برخی از جدایی‌طلبان سلاح به دست گرفته‌اند» هشدار داد که «اقدامات ضد تروریستی علیه کسانی که سلاح به دست دارند انجام خواهد شد.»

روز دوشنبه «آرسنی یاتسنیوک»، نخست‌وزیر اوکراین نیز هشدار داد که حملات معترضان به ساختمان‌های دولتی در سه شهر عمده شرق اوکراین «بخشی از برنامه بی‌ثبات کردن اوکراین و وارد کردن نیروهای نظامی روس به خاک اوکراین» است.

به گزارش رویترز، او که در جلسه هیئت دولت سخن می‌گفت با ذکر این‌که «نیروهای روس در شعاع ۳۰ کیلومتری مرز اوکراین مستقر شده‌اند» گفت که «یک طرح ضد اوکراینی به اجرا درآمده که طی آن قرار است نیروهای خارجی از مرز گذشته و مناطقی از کشور را تصرف کنند.»

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی نخست‌وزیر اوکراین در این جلسه در ادامه با اظهار این‌که «مسکو قصد تکه تکه کردن اوکراین را دارد» گفت که دولتش اجازه اجرای «این طرح» را نخواهد داد.

هواداران روسیه روز یک‌شنبه در سه شهر خارکف، دونتسک، و لوهانسک در شرق اوکراین اقدام به تصرف ساختمان‌های دولتی کرده و خواستار برگزاری همه‌پرسی در مورد پیوستن این مناطق به روسیه شدند.

در همین حال «دنیل بیر»، سفیر ایالات متحده در سازمان امنیت و همکاری اروپا، روز دوشنبه پس از جلسه اضطراری این سازمان که با حضور ۵۷ کشور عضو برگزار شد با اشاره به حضور «ده‌ها هزار» نیروی روسی در نزدیکی مرز اوکراین از روسیه خواست تا «تدابیری را برای تنش‌زدایی از این وضعیت» اتخاذ کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی اظهار داشت: «شواهدی قوی در دست داریم که ده‌ها هزار نیرو در مرز اوکراین مستقر شده‌اند و در وضعیت عادی زمان صلح نیستند و در پایگاه‌های خود نمانده‌اند.»
تصرف مقر اصلی سرویس امنیتی اوکراین در لوهانسک
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:23 0:00
XS
SM
MD
LG