لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

پوتین درباره بدهی اوکراین و توقف صدور گاز به اروپا هشدار داد


رییس جمهوری روسیه به رهبران اروپایی هشدار داد در صورتی که بدهی اوکراین از محل خرید گاز از روسیه را حل و فصل نکنند٬ مسکو دست به اقداماتی خواهد زد که می‌تواند در نهایت کمبود گاز در اروپا را به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس٬ ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه٬ ۲۱ فروردین‌ماه٬ در نامه‌ای به رهبران ۱۸ کشور اروپایی با بیان این‌که میزان بدهی اوکراین به روسیه روزانه «میلیادرها دلار» افزایش پیدا می‌کند٬ اعلام کرد که اوکراین از محل تخفیف‌های گازی‌ روسیه و قرارداد نفتی سال ۲۰۰۹ در مجموع ۳۵.۴ میلیارد دلار به مسکو بدهکار است.

آقای پوتین افزوده است که در کنار این مبلغ٬ روسیه دسامبر سال ۲۰۱۳ سه میلیارد دلار وام به دولت اوکراین داده بود٬ که این مبلغ را نیز باید بازپرداخت شود.

ریيس جمهوری روسیه هشدار داده است در صورتی که اوکراین نتواند بدهی‌های خود را پرداخت کند٬ شرکت گازی «گازپروم» روسیه صادرات گاز به اوکراین را «تا حدی یا به طور کامل» متوقف می‌کند.

آقای پوتین ادامه داده است که قطع احتمالی صادرات گاز به اوکراین می‌تواند صادرات گاز به اروپا را نیز دچار اختلال کند٬ از آن‌جایی که به گفته وی گاز صادراتی به اروپا از کانال اوکراین می‌گذرد و امکان دارد کی‌اف بخواهد کمبود گازی خود را از محل گاز صادراتی روسیه به اروپا رفع کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روسیه ۳۰ درصد از نیاز گازی اروپا را رفع می‌کند که نیمی از این میزان گاز٬ از کانال اوکراین می‌گذرد.

رییس جمهوری روسیه برای جلوگیری از بروز این وضعیت٬ خواستار مذاکره فوری با مصرف‌کنندگان اروپایی گاز شده و افزوده است: «با توجه به این‌که شرکای اروپایی ما به اتفاق از تلاش‌های هماهنگ برای حل بحران اوکراین کنار کشیده‌ و حتی از رایزنی و مشورت با روسیه نیز خودداری کرده‌اند٬ گزینه دیگری برای روسیه باقی نمی‌ماند.»

این نامه برای رهبران کشورهای فرانسه٬ ایتالیا٬ اتریش٬ مجارستان٬ جمهوری چک٬ لهستان٬ اسلواکی٬ اسلوونی٬ کرواسی٬ صربستان٬ بوسنی٬ بلغارستان٬ رومانی٬ مقدونیه٬ یونان٬ ترکیه و مولداوی ارسال شده است.

روسیه از زمان آغاز بحران اوکراین، این کشور را از لحاظ اقتصادی تحت فشار قرار داده است. در همین خصوص از اول ماه جاری میلادی٬ (برابر با ۱۲ فروردین‌ماه) شرکت گازپروم روسیه تمام تخفیف‌هایی را که پیشتر برای اوکراین قائل شده بود٬ حذف کرد. این به معنای افزایش۷۰ درصدی قیمت گاز صادراتی به اوکراین است.

میزان بدهی‌ گازی اوکراین در حالی از سوی مسکو بیش از ۳۵ میلیارد دلار برآورد شده است که صندوق بین‌المللی پول قبول کرده است وامی ۱۴ میلیارد دلاری به اوکراین بدهد که بسیار کمتر از میزان بدهی‌هایی است که روسیه برای اوکراین محاسبه کرده است.
XS
SM
MD
LG