لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

ایران از دریافت نخستین محموله قطعات هواپیماهای زمینگیر خبر داد


رییس سازمان هواپیمایی ایران می‌گوید ایران نخستین قطعات لازم برای هواپیماهای زمینگیر خود را دریافت کرده و تعدادی از موتورهای هواپیماهایش را نیز برای تعمیرات به خارج از کشور منتقل کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علیرضا جهانگیریان روز چهارشنبه چهارم تیرماه گفت: «پیرو مذاکراتی که با شرکت‌های تولید کننده و توزیع کننده قطعات هواپیما انجام شده٬ نخستین محموله‌های قطعات هواپیماهای زمینگیر را دریافت کرده‌ایم.»

آقای جهانگیریان توضیح نداد که این مذاکرات با چه شرکت‌هایی صورت گرفته است.

اواسط فروردین‌ماه شرکت‌های بوئینگ و جنرال الکتریک اعلام کردند که بر اساس توافقنامه ژنو٬ مجوز فروش قطعات و تعمیرات هواپیماهای غیرنظامی ایران را از وزارت خزانه‌داری آمریکا دریافت کرده‌اند.

به دنبال آن محمدعلی نوریان٬ قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی ۲۴ فروردین‌ماه از خرید قطعات یدکی هواپیما از سوی ایران خبر داد و گفت با ورود این قطعات مراحل تعمیر ۱۱۶ هواپیمای غیرفعال آغاز می‌شود.

تا پیش از توافق ژنو در راستای تحریم‌های بین‌المللی٬ فروش قطعات هواپیما به ایران ممنوع بود. شرکت هواپیمایی ایران ایر پیشتر همچنین خبر داده بود که تحریم‌ها٬ شرکت‌های خارجی را از تعمیر هواپیماهای ایران نیز منع کرده است.

روز چهارشنبه علیرضا جهانگیریان ضمن اعلام خبر دریافت نخستین محموله قطعات هواپیمایی اظهار داشت که تعدادی از موتورهای هواپیما برای انجام تعمیرات مورد نیاز به خارج از کشور منتقل شده‌اند.

وی افزود: «موتورهای ارسالی پس از انجام تعمیرات٬ طی چند هفته آینده تحویل ایران می‌شود و این سبب خواهد شد که در فصل تابستان تعداد بیشتری از هواپیماهای زمینگیر عملیاتی شوند.»

رییس سازمان هواپیمایی ایران اردیبهشت‌ امسال گفته بود که از ۲۵۰ هواپیمای موجود در ایران «صد فروند» به دلیل فرسودگی و کمبود قطعه زمین‌گیر هستند.

ناوگان هوایی ایران، به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران، طی سال‌ها فرسوده و در برخی موارد به‌دلیل کمبود قطعات و نبود امکان خرید هواپیماهای نو، مسافران را با خطراتی روبه‌رو کرده است. در ایران چندین سانحه هوایی مرگبار نیز طی سال‌های اخیر رخ داده است.

به گزارش رويترز، از سال۱۹۹۰ تاکنون،‌ بيش از ۲۰۰ حادثه هوايی در ايران رخ داده است که در اين حوادث دست کم دو هزار نفر کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG