لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۸

احضار وزیر سابق نفت به دادسرا در ارتباط با پرونده «بنزین‌های آلوده»


مسعود میرکاظمی، وزیر نفت دولت پیشین ایران
مسعود میرکاظمی، وزیر نفت دولت پیشین ایران

دو وکیل دادگستری اعلام کردند که مسعود میرکاظمی، وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد، در ارتباط با پرونده موسوم به «تولید بنزین‌های آلوده» به دادسرا احضار شده است.

پیمان حاج‌محمود عطار روز یکشنبه، ۹ شهریور به خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت که به دنبال شکایت او و دو تن از همکارانش، مصطفی ترک همدانی و علیرضا دقیقی، شعبه ۱۵ بازپرسی دادسرای کارکنان دولت، آقای میرکاظمی را احضار کرده است.

به گفته او، بازپرس پرونده پیش از احضار آقای میرکاظمی اقدام به استعلام از وزارت بهداشت و سازمان حفاظت از محیط زیست کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، نیز اظهارات مصطفی ترک‌همدانی را بازتاب داده است که می‌گوید: «از آنجا که دلایلی مبنی بر بیماری‌زا بودن بنزین‌های تولیدی پتروشیمی به‌دست آمده است، بازپرس پرونده، وزیر وقت نفت را در این زمینه احضار کرده است.»

در همین حال رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز یکشنبه اعلام کرد که این سازمان اسناد و مدارک لازم در مورد پرونده « بنزین‌های آلوده» را به مراجع قضایی ارایه کرده است.

به گزارش خبرگزای رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، معصومه ابتکار تصریح کرد: «ما شاکی پرونده بنزین‌های آلوده نیستیم اما از ما به عنوان مطلع دعوت شد و سازمان محیط زیست نیز تمام اسناد و مدارک لازم را تحویل داده است.»

مصطفی ترک‌همدانی ، ۱۴ مرداد خبر داده بود که نماینده حقوقی سازمان محیط زیست، با حضور در شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت، اسناد و مدارک «آلوده بودن بنزین تولید پتروشیمی» در دولت گذشته را ارائه کرده است.

به گفته آقای ترک‌همدانی، سازمان محیط زیست طی اسنادی به دادسرا اعلام کرده است که میزان آلاینده‌های موجود در جایگاه‌های عرضه سوخت در سال ۹۱ بسیار زیاد بوده و در سال ۹۲ کاهش چشمگیری داشته است.

مصطفی ترک همدانی، پیمان حاج محمود عطار و علیرضا دقیقی سه وکیل دادگستری،۱۱ خرداد، با حضور در دادسرای کارکنان دولت از مسعود میرکاظمی، وزیر نفت دولت احمدی نژاد، به اتهام تولید بنزین «آلوده» در زمان وزارتش شکایت کردند.

این سه وکیل دادگستری آقای میرکاظمی را به اقدام «علیه بهداشت عمومی و سلامت مردم» متهم کرده‌اند.

مسعود میرکاظمی، متقابلا از این سه وکیل دادگستری به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به رئیس قوه قضاییه شکایت کرده است.

ایران تا سال ۱۳۸۸، میزان ۴۰ درصد از بنزین مصرفی خود را از خارج تامین می‌کرد، اما به خاطر تحریم‌های غرب در مورد بنزین، مجبور شد کمبود ظرفیت پالایشگاهی تولید بنزین را از طریق تولید این سوخت در مجتمع‌های پتروشیمی و با افزودن سرب یا کاتالیست‌های شیمیایی و بعضاً خطرناک مانند «ام‌تی‌بی‌ای» جبران کند.

«ام‌تی‌بی‌ای» ماده‌ای سمی و به شدت سرطان‌زاست و استفاده از آن در دنیا برای تولید بنزین ممنوع است.

توزیع بنزین پتروشیمی از ماه‌های ابتدایی دولت حسن روحانی متوقف شد. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، نیز دیروز گفت که در شهرهایی که بنزین یورو ۴ توزیع می‌شود، وضعیت بهتر شده است.

پیش از آن هم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، ۱۱ مرداد گفته بود: «در شهرهای بزرگی که بنزین یورو ۴ مصرف می‌شود کیفیت هوای خوبی را شاهد هستیم.»

به گفته خانم ابتکار در حال حاضر در تهران، کرج، اراک و تبریز از بنزین یورو ۴ استفاده می‌شود و تا پایان آذر ۸ کلانشهر دیگر به این شهرها اضافه خواهند شد.

XS
SM
MD
LG