لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

موگرینی: امیدوارم مذاکرات هسته‌ای در زمان معین به نتیجه برسد


خانم موگرینی و آقای ظریف در مصاحبه مطبوعاتی
خانم موگرینی و آقای ظریف در مصاحبه مطبوعاتی

در پی دیدار محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی، وزیر خارجه ایتالیا و رئیس منتخب اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی، خانم موگرینی گفته امیدوار است مذاکرات هسته‌ای در زمان معین، تا سوم آذر ماه، به نتیجه برسد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید پس از این دیدار، فدریکا موگرینی گفت او امیدوار است که هدف اصلی برآورده شود.

ایران و طرف‌های مذاکره در مورد برنامه اتمی در گروه ۵+۱، تازه‌ترین دور از گفت‌وگوهای خود را در ۲۷ شهریور آغاز می‌کنند. هماهنگ‌کننده گروه ۵+۱، نماینده ارشد امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در حال حاضر کاترین اشتون است.

طرف‌ها بنا دارند تا سوم آذر ماه، به توافقی جامع برسند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، از قول وزیر خارجه ایتالیا در رور ۱۲ شهریور ماه می‌گوید طرف‌ها تمایل و اراده قوی دارند.

خبرگزاری فرانسه از قول وزیر خارجه ایتالیا نقل کرده است که «به من اطمینان داده شده است که تمایلی قوی سیاسی در تهران برای این [نتیجه رساندن مذاکرات اتمی] وجود دارد و ما امیدواریم که گام‌های فنی لازم نیز برداشته شود».

در دیدار دو مقام در مورد مسائل سوریه و عراق نیز گفت‌وگو شده و خانم موگرینی به خبرنگاران گفته است «ما هم‌عقیده‌ایم که در مواقع ضروری، که در آن هستیم، پاسخی نظامی لازم است ولی ورای آن معتقدیم که عراق به تشکیلی دولتی فراگیر نیاز دارد».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای ظریف نیز گفته است «جمهوری اسلامی ایران از اینکه خانم موگرینی به عنوان رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا انتخاب شده، بسیار خوشحال است؛ انتخابی که می‌تواند به روابط همواره نزدیک میان تهران و ایتالیا کمک کند».

در سوی دیگر اروپا در جمهوری چک نیز، مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه ایران، در دیدار با مقام‌ها در پراگ گفته است «درصورت حسن نیت و رویکرد سازنده ۵+۱ می‌توان تا قبل از سوم آذر مذاکرات را به نتیجه رسانید».

وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون، روزدوشنبه در بروکسل گفت‌وگو کرده بودند.

ایران طی هفته‌های گذشته و پس از آنکه مذاکرات اتمی برای چهار ماه دیگر تمدید شد، گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای را نیز با اعضای گروه ۱+۵ داشته است. دیدارهای دوجانبه مقام‌های ایران و آمریکا در سطح معاونان وزیر خارجه، از جمله آنهاست.

XS
SM
MD
LG