لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

نامه ۱۸ برنده نوبل فيزيک به خامنه‌ای: اميد کوکبی را آزاد کنيد


هيجده تن از برندگان جايزه نوبل در نامه سرگشاده ای خطاب به آيت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی خواستار آزادی اميد کوکبی فيزيکدان ۳۲ ساله ايرانی شده اند.

اميد کوکبی بيش از سه سال و نيم است که در زندان بسر می برد. او به اتهام «ارتباط با دولت‌های متخاصم» و «کسب درآمد نامشروع» به ده سال حبس در ايران محکوم شده است.

نامه سرگشاده ای که به امضای هيجده تن از فيزيکدانان نامدار جهان رسيده، برای چندمين بار از رهبر جمهوری اسلامی می خواهد که اميد کوکبی را پس از سه سال و هشت ماه، بی درنگ از زندان آزاد کند.

اين نامه سرگشاده، تلاش مشترکی از سوی عفو بين الملل و دو سازمان علمی و حقوق بشری ديگر به نام های کميته دانشمندان نگران در نيويورک و انجمن فيزيکدانان آمريکا در ايالت مريلند برای آزادی اميد کوکبی ۳۲ ساله است.

خانم ميشل اروين از انجمن فيزيکدانان آمريکا، روز جمعه در يک گفتگوی اختصاصی به راديو فردا گفت که تقاضاهای مکرر برای آزادی آقای کوکبی تا کنون بی پاسخ مانده ولی اميد است که اين تلاش جديد، ثمربخش باشد.

خانم اروين می گويد: «انجمن فيزيکدانان آمريکا اکنون چند سالی است که برای آزادی اميد کوکبی تلاش می کند. اين کوشش ها، چند ماه پس از بازداشت او در سال ۲۰۱۱ ميلادی آغاز شد و از آن هنگام تاکنون، چندين سازمان علمی و مدافع حقوق بشر و ازجمله سازمان بين المللی آزادی دانشمندان به اين تلاش ها پيوسته اند».

خانم اروين در ادامه اضافه می کند که: «رييس کميته جهانی دانشمندان، اطلاعاتی دريافت کرده که نشان می دهد، آقای کوکبی از چندين بيماری و ازجمله تنگی نفس، نارسايی قلبی و درد مفاصل رنج می برد. او همچنين به شدت نيازمند مراجعه به دندان پزشک است».

به گفته اين مقام انجمن فيزيکدانان آمريکا، سرطان معده در خانواده اميد کوکبی موروثی بوده و او چندی است که از اين بابت هم ابراز ناراحتی کرده و بر اين همه، بايد بيماری کليه را هم اضافه کرد.

خانم اروين در پايان گفتگو با راديو فردا اظهار اميدواری کرد که اين بار آيت الله خامنه ای به آزادی اميد کوکبی پاسخ مثبت دهد.

پژوهش های اميد کوکبی شامل استفاده از ليزر برای غنی سازی در فعاليت های اتمی می شود و سال گذشته، جايزه آندره ساخاروف فيزيکدان فقيد روس، به آقای کوکبی تعلق گرفت. اين جايزه به دانشمندانی داده می شود که در ترويج حقوق بشر تاثيرگذار بوده اند.

نشريه آمريکايی نيچر (طبيعت) هم روز جمعه در وب سايت خود با انتشار عکسهايی از اميد کوکبی به اين نکته اشاره کرد که اين دانشمند جوان ايرانی، در ماه مارس گذشته از زندان، يک مقاله علمی ارزنده ارايه داد و تا کنون چندين رساله علمی به کنفرانس های محلی و بين المللی در زمينه استفاده از ليزر در درمان بيماری های بينايی و ازجمله به کنفرانس جهانی موسوم به «ليزرها و الکترو اُپتيکز» يا مهار نور با ابزارهای الکترونيکی که ماه ژوئن گذشته در کاليفرنيا برپا شد، فرستاد که از جانب اين کنفرانس بسيار مهم با استقبال روبرو شد.

در نامه سرگشاده فيزيکدانان برنده جوايز نوبل خطاب به آقای خامنه ای، اتهام های وارده به اميد کوکبی ساختگی خوانده شده و دانشمندان خواستار شفقت نسبت به اين جوان عالم و آزادی بی قيد و شرط او شده اند.

XS
SM
MD
LG