لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۴

پاور: دولت اوباما بر سر افزایش تحریم ایران با کنگره همکاری نمی‌کند


سامانتا پاور، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل
سامانتا پاور، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل می‌گوید که باراک اوباما خواهان همکاری با کنگره تحت اختیار جمهوریخواهان درباره برخی از موضوعات سیاست خارجی است ولی بر سر اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران حاضر به همکاری نیست.

سامانتا پاور گفته است که اعمال مجازات‌های جدید علیه تهران «تقریبا به طور قطعی» به مذاکرات هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی پایان خواهد داد.

جمهوریخواهان که در انتخابات ماه نوامبر بر هر دو مجلس نمایندگان و سنا تسلط پیدا کردند همراه با برخی از نمایندگان و سناتورهای دمکرات به دنبال ایفای نقش در توافق جامع و نهایی ایران و گروه ۱+۵ هستند و در ماه‌های گذشته بار‌ها بر لزوم تشدید‌های تحریم‌ها برای اعمال فشار بر ایران پافشاری کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نماینده آمریکا در سازمان ملل روز دوشنبه ۲۲ دی اظهار داشت که هرگونه لایحه پیشنهادی (برای اعمال مجازات جدید)، باعث تضعیف تحریم‌های موجود به دلیل زیر سوال بردن همکاری‌های بین المللی خواهد شد.

وی این سخنان را در نشستی در لوئیزویل در ایالت کنتاکی بیان کرد که میزبان آن سناتور میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواهان در سنای جدید آمریکا بود.

خانم پاور حوزه‌های مشترک مورد همکاری دولت باراک اوباما با جمهوریخواهان را «نبرد علیه ابولا»، «مبارزه با تروریسم» و «پایان دیکتاتوری در برمه» عنوان کرد.

وی دو حوزه بسیار مهم «ایران» و «کوبا» را محل اختلاف میان طرفین دانست.

به گفته نماینده دائم آمریکا، هرگونه اخلال در استراتژی دولت اوباما در این حوزه‌ها می‌تواند اهداف سیاست خارجی آمریکا را دچار پسرفت کند.

ایران و گروه ۱+۵ قرار است دور جدید مذاکرات میان خود را از روز ۱۸ ژانویه (۲۸ دی) در ژنو سوئیس از سر گیرند و به گفته عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، «قبل از ۱۸ ژانویه، هیات مذاکره کننده هسته‌ای ایران با هیات‌های آمریکا و روسیه دیدار‌های دو جانبه‌ای خواهد داشت».

جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا، روز دوشنبه ابراز امیدواری کرد که در دیدار هفته آینده‌اش با محمدجواد ظریف پیشرفتی در روند توافق هسته‌ای با ایران بدست آید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای کری در جریان سفرش به هند گفت: امیدواریم مذاکرات پیش رو به پیشرفت سریع‌تر روند گفت‌و‌گو‌ها شتاب بخشد.

طرفین می‌گویند که گفت‌وگوها تا اول تیرماه ادامه می‌یابد تا راه حل‌هایی برای رفع اختلافات پیدا شود.

با این حال، برخی از نمایندگان کنگره آمریکا نسبت به توافق قدرت‌های جهانی با ایران ابراز نا‌امیدی کرده و خواستار اعمال فشار بر تهران هستند.

مارک روبیو، یکی از سناتورهای آمریکا، روز دهم دی به رادیو «ان‌پی‌آر» گفت که حتی در صورت به مخاطره افتادن توافق با ایران، به تشدید تحریم‌ها علیه ایران رای خواهد داد، چرا که به گفته وی، «فکر نمی‌کنم که در ‌‌نهایت توافقی با ایران رخ بدهد».

وی اظهار داشت: لایحه تشدید تحریم‌های ایران به قدر کافی در کنگره جدید ایالات متحده طرفدار دارد که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، نتواند آن را وتو کند.

باب کروکر، سناتور جمهوریخواه از ایالت تنسی، که ۱۷ دی ماه به ریاست کمیته روابط خارجی سنا انتخاب شد، نیز در سخنانی گفت: «یقینا پارلمان ایران در مذاکرات هسته‌ای نقش دارد، بنابراین فکر می‌کنیم که کنگره آمریکا نیز باید در این مسئله دخالت داشته باشد».

غرب نگران است که ایران در پوشش فعالیت‌های هسته‌ای خود که آن را «صلح آمیز» می‌داند به دنبال دستیابی به دانش ساخت سلاح اتمی باشد و خواهان ارائه تضمین‌های لازم برای دور شدن ایران از این احتمال است.

تهران ادعای تلاش برای ساخت سلاح هسته‌ای را رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG