لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

شش عضو حزب الله لبنان در حمله اسرائیل کشته شدند


جهاد مغنیه در کنار قاسم سلیمانی
جهاد مغنیه در کنار قاسم سلیمانی

گروه حزب الله لبنان روز يکشنبه ۲۸ ديماه در بيانيه ای اعلام کرده است که درحمله اسرائيل به نيروهای اين گروه در منطقه القنیطره شش عضو حزب الله کشته شده اند. گزارش های حاکی است که جهاد مغنيه، فرزند عماد مغنیه يکی از فرماندهان سابق حزب الله نيز در اين حمله کشته شده است.

به گزارش رويترز، اين حمله توسط هلی کوپتر های اسرائيل صورت گرفته است. اين در حالی است که ارتش اسرائيل در اين خصوص از ابراز نظر خودداری کرده است.

یک منبع مطلع لبنانی به رویترز گفته است که کاروان حامل جهاد مغنیه در منطقه القنیطره و در نزدیکی بلندی های جولان توسط هلی کوپتر های اسرائیلی مورد حمله قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، حزب الله لبنان اعلام کرده است که نيروهای اين گروه « در جريان سرکشی ميدانی گروهی» در شهرک مزرعه الامل در منطقه القنيطره سوريه بودند که هلی کوپترهای اسرائيل با موشک به سوی آنان شليک کردند.

طبق اين گزارش جهاد مغنيه و محمد عيسی از فرماندهان ميدانی حزب الله از جمله کشته شدگان در اين حمله هستند.

در همین زمینه به گزارش رسانه های ایران، شبکه الميادين حزب الله لبنان اسامی کشته شدگان در این حمله را اعلام کرده است.

طبق این گزارش محمد علی حسن ابوالحسن از عين قانا، عباس ابراهيم حجازی از کفر فيلا، جهاد عماد مغنيه از طيرديا، محمد عيسی ابوعيسی از عربصاليم ، غازی علی ضاوی و علی حسن ابراهيم از يحمر الشقيف در حمله عصر روز يکشنبه اسرائیل کشته شده اند.

خبرگزاری فارس به نقل از برخی از منابع خبری گزارش داده است که فرماندهان نظامی ایرانی نیز در این حمله کشته شده اند.

این درحالی است که شبکه الجزيره مدعی شده است که شش نفر از نيروهای سپاه پاسداران ايران، از جمله يکی از فرماندهان ميدانی، درميان کشته های اين حمله هستند.

در گزارش الجزيره به نام اين فرمانده ايرانی اشاره ای نشده است اما وای.نت، تارنمای خبری روزنامه يديعوت آخرونوت شامگاه يکشنبه ۲۸ دی نوشت، فرمانده کشته شده ايرانی، علی طباطبايی است.

در گزارشهای پيشين رسانه های منطقه آمده بود که علی طباطبايی با لقب «ابو علی رضا» مسئول واحد اطلاعات حزب الله بود.

این در حالی است که تاکنون مقام های ایرانی این گزارش ها را تایید نکرده اند.

پيشتر عکس هايی از جهاد مغنيه در مراسم درگذشت مادر قاسم سليمانی، فرمانده سپاه قدس در ايران منتشر شده بود.

عماد فياض مغنيه از فرماندهان بلندپایه حزب الله لبنان در سال ۱۳۸۶ در انفجار خودروی حامل وی در دمشق، پايتخت سوريه، کشته شد.

حزب الله که در تابستان ۲۰۰۶ درگير نبردی ۳۴ روزه با ارتش اسرائيل شد، همواره اسرائيل را مسئول قتل مغنيه معرفی می کرد.

حمله به دو خودروی نیروهای حزب الله

مقامات امنيتی لبنان نيز تاييد کردند که همراه با جهاد مغنيه، شش نفر از نيروهای ارشد حزب الله در اين روز کشته شدند.

رسانه های عربی منطقه نيز خبر دادند افزون بر جهاد مغنيه، محمد عيسی، يکی از فرماندهان و مهره های مهم ميدانی حزب الله در اين حمله هوايی اسرائيل کشته شد.

بر اساس گزارش های رسانه های عربی منطقه، دو خودروی حامل فرماندهان حزب الله در حال بازديد از منطقه سوری قنيطره بود که هدف راکت های شليک شده از سوی يک بالگرد نظامی اسرائيل قرار گرفت.

ديلی استار، روزنامه انگليسی زبان بيروت، در ساعت نه و نيم شامگاه يکشنبه ۲۸ دی، نوشته بود، شمار کشته های حزب الله به ۹ نفر افزايش يافت.

وای.نت، تارنمای خبری روزنامه يديعوت آخرونوت شامگاه يکشنبه ۲۸ دی نوشته است، ارتش اسرائيل «سکوت مطلق» کرده است.

اما «يک مقام امنيتی اسرائيل» پيشتر به خبرگزاری فرانسه گفته بود، يک بالگرد اين کشور «تروريست هايی که حمله به اسرائيل را در بخش سوری جولان بررسی می کردند، هدف قرار داد».

بنوشته وای.نت، جهاد مغنيه، با وجود سن کم، در اکتبر گذشته بعنوان يکی از فرماندهان ميدانی عمليات حزب الله در سوريه منصوب شد.

وای.نت، عکس جهاد مغنيه را در کنار قاسم سليمانی، فرمانده شاخه برون مرزی سپاه پاسداران ايران، منتشر کرده است.

نيروهای حزب الله حدود سه سال است که برای دفاع از بقای حکومت بشار اسد در سوريه می جنگند.

موشه يعلون، وزير دفاع اسرائيل، پيشتر گفته بود، کشورش در جنگ های داخلی سوريه دخالتی ندارد اما هر زمان که خطوط قرمز اسرائيل رعايت نشود، مورد حمله قرار می گيرد.

اسرائيل در چهار سال جنگ داخلی سوريه، چند بار به اين کشور حمله هوايی کرده است؛ در هر يک از اين حملات، اسرائيل گفته است، کاروان محموله های نظامی که در راه انتقال از سوريه برای حزب الله بوده، هدف قرار گرفته است.

اسرائيل عمدتا مدعی بوده است که اين محموله ها موشک های پيشرفته ارسالی از سوی ايران برای حزب الله بوده است.

در همين حال، گزارش های هفته های اخير حاکی است که اسرائيل از يکسال پس از جنگ خود با حزب الله، يکی از مهم ترين مهره های حزب الله را به خدمت خود درآورده بود.

حسن نصرالله، دبير کل حزب الله، در مصاحبه ای که پنجشنبه ۲۵ دی از شبکه تلويزيونی لبنانی الميادين پخش شد، تاييد کرد که اسرائيل توانسته بود به اين سازمان شيعی دشمن اسرائيل، «رخنه امنيتی» کند.

گزارشهای رسانه های لبنانی و عربی در هفته های اخير حاکی بود، محمد شوربه، فرمانده عمليات برون مرزی حزب الله و رييس گارد محافظان حسن نصرالله، از هشت سال پيش به خدمت موساد اسرائيل درآمده بود.

در گزارش رسانه های لبنانی و عربی آمده بود، محمد شوربه شمار زيادی از عمليات برون مرزی حزب الله عليه هدف های اسرائيلی و يهودی در چند نقطه جهان، از جمله در خاور دور، را پيش از عملی شدن به اطلاع اسرائيل رسانده بود و مانع از ضربه زدن به ديپلمات ها و هدف های يهودی شد.

حزب الله در ماههای گذشته اين فرد را شناسايی کرده و دستگير کرده بود. نصرالله به الميادين گفت، اين فرد «جزييات همه همکاری های خود را با دشمن در اختيار حزب الله گذاشت».

XS
SM
MD
LG