لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۸

تهران اتهام بحرین در مورد «قاچاق اسلحه» را «غیرسازنده» نامید


ظریف می‌گوید اتهام‌های بحرین برای جلوگیری از پیشرفت روابط ایران و کشورهای پیرامون خلیج فارس است
ظریف می‌گوید اتهام‌های بحرین برای جلوگیری از پیشرفت روابط ایران و کشورهای پیرامون خلیج فارس است

در پی انتشار بیانیه دولت بحرین در مورد دستگیری کسانی که قصد قاچاق سلاح را از ایران به آن کشور داشتند، وزارت خارجه ایران این اتهام را رد کرده و می‌گوید این کار تلاشی برای جلوگیری از پیشرفت روابط تهران و کشورهای خلیج فارس است.

وزارت کشور بحرین، در بیانیه‌ای که چهارم مرداد ماه منتشر شده، گفته است دو مرد را که قصد وارد کردن اسلحه داشتند، پس از توقیف قایق‌های آنها در ساحل آن کشور، بازداشت کرده است.

بنا بر این بیانیه که خبرگزاری فرانسه آن را نقل کرده، از این دو مرد، سلاح‌های خودکار، مواد انفجاری ترکیبی سی۴ و مهمات به دست آمده است.

به گفته بحرین این دو نفر در پی نزدیک شدن هلیکوپتر آن کشور در تلاش بوده‌اند تا سلاح‌ها را به آب بریزند.

در بخشی از بیانیه آمده است که یکی از این افراد در ایران آموزش دیده بود و این آموزش نیز به درست کردن و استفاده از مواد منفجره مربوط می‌شده است.

بحرین می‌گوید این مرد از سپاه پاسداران ایران پول گرفته بود که قایق بخرد و سلاح‌ها را نیز در ساحل ایران دریافت کرده بود.

ساعتی بعد ایران به این اتهام‌ها واکنش نشان داد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، که برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های برخی کشورهای عربی در حال سفر به آنهاست، در کویت به خبرنگاران گفت «آشکارا می‌گویم که ادعاهای بحرین مطلقا صحت ندارد و طرح این ادعاها، تلاشی برای جلوگیری از هرنوع پیشرفتی در همکاری ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس است.»

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه، نیز ضمن رد این اتهام‌ها، در تهران گفته است «‌اینگونه روش‌های غیر سازنده، بر خواست و اراده جدی جمهوری اسلامی ایران در تداوم و پیگیری سیاست منطقه‌ای مسئولانه و اعتمادآفرین و معطوف به همکاری مشترک منطقه‌ای به‌ویژه علیه تهدیداتی چون افراط‌گرایی و تروریسم ، خللی ایجاد نخواهد کرد».

روابط تهران و منامه که با فراز و نشیب روبه‌رو بوده، بار دیگر با تنش همراه شده است. طی روزهای گذشته گفته‌های آیت‌الله خامنه‌ای، که ایران «دوستان» خود را در کشورهایی مانند بحرین تنها نخواهد گذاشت به واکنش رسمی منامه انجامید.

تهران متهم به حمایت از گروهی از مخالفان عمدتا شیعه‌مذهب بحرین است؛ کشوری که قدرت در آن به طور عمده در دست سنی‌مذهب‌ها است. همین اتهام به تهران در مورد حمایت از گروه‌های نزدیک به شیعیان، از سوریه و لبنان تا یمن زده می‌شود.

بحرین گفته‌های تازه آیت‌الله خامنه‌ای را دخالت در آن کشور نامیده و اندکی بعد نیز سفیر خود را برای مشورت از تهران فرا خواند.

XS
SM
MD
LG