لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۵

شمار کشته‌شدگان ایرانی مناسک حج به ۱۳۶ نفر افزایش یافت


عربستان سعودی آمار قربانیان حادثه رمی جمرات را بیش از ۷۰۰ نفر اعلام کرده، اما مقامات ایران می‌گویند که تعداد صحیح کشته‌ها بیش از هزار و ۵۰۰ نفر است.
عربستان سعودی آمار قربانیان حادثه رمی جمرات را بیش از ۷۰۰ نفر اعلام کرده، اما مقامات ایران می‌گویند که تعداد صحیح کشته‌ها بیش از هزار و ۵۰۰ نفر است.

سازمان حج و زیارت ایران از افزایش شمار کشته‌شدگان ایرانی حادثه «رمی جمرات» به ۱۳۶ نفر خبر داد. در همین حال سخنگوی وزارت بهداشت ایران نیز اعلام کرد که دولت عربستان سعودی به حسن هاشمی، وزیر بهداشت، اجازه نداده است که به این کشور سفر کند.

خبرگزاری تسنیم روز شنبه، ۴ مهر، به نقل از حمید محمدی، معاون سازمان حج و زیارت ایران گزارش داد که تعداد کشته‌شدگان حادثه منا ۱۳۶ نفر شده و هنوز ۳۴۴ زائر ایرانی نیز مفقود هستند.

به گفته وی، شمار مجروحان ایرانی این حادثه ۹۵ نفر است، اما از سوی دیگر مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌ احمر تعداد مجروحان حادثه مکه را ١۵٩ نفر اعلام کرده است.

روز شنبه همچنین ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، اعلام کرد که دولت عربستان سعودی به حسن هاشمی، وزیر بهداشت ایران، «اجازه» سفر به این کشور برای بررسی وضعیت مجروحان حادثه منا را نداده و «شرایط لازم را برای اعزام نیرو از ایران به منظور رسیدگی به مصدومان فراهم نکرده است».

به گفته آقای حریرچی، دولت عربستان سعودی همچنین اعلام کرده است که شرایط دسترسی تیم پزشکی ایران به مجروحان ایرانی که در بیمارستان‌های این کشور بستری هستند، «فراهم نیست».

گفته‌های سخنگوی وزارت بهداشت درحالی است که هیات دولت ایران روز جمعه در جلسه فوق العاده خود برای بررسی حادثه منا تصویب کرد که وزیر ارشاد به عنوان نماینده دولت به عربستان سعودی اعزام شود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران که در نیویورک به سر می‌برد با صدور دستورات «ویژه» خواستار تشکیل یک «ستاد ویژه» برای رسیدگی به این حادثه شده و از وزارت خارجه و سفیر ایران در عربستان نیز خواسته است که اقدامات لازم را «جهت احقاق حقوق درگذشتگان و حادثه‌دیدگان» انجام دهند.

در همین حال وزارت خارجه ایران روز جمعه، سوم مهر، با انتقاد از «سوء مدیریت عربستان» برای بار دوم کاردار این کشور در تهران را احضار کرد.

بسیج دانشجویی ۲۰ دانشگاه تهران نیز خواستار برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل سفارت عربستان سعودی در روز یک‌شنبه، پنجم مهر، شده است. مقامات وزارت کشور ایران اما هنوز به این اطلاعیه واکنش نشان نداده‌اند.

در فروردین‌ ماه و پس از انتشار خبر‌ها درباره «تعرض» ماموران فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانی نیز نیروهای بسیج بدون اخذ مجوز از وزارت کشور در مقابل سفارت عربستان سعودی تجمع کرده بودند.

در همین حال خبرگزاری ایسنا روز جمعه با اشاره به «فراخوان‌هایی در شبکه‌های اجتماعی» برای تجمع در مقابل سفارت عربستان سعودی در تهران خبر داده بود که «دستگاه‌های امنیتی و انتظامی» موانع حفاظتی در اطراف این سفارتخانه را «افزایش» داده‌اند.

عربستان سعودی آمار قربانیان حادثه رمی جمرات را بیش از ۷۰۰ نفر اعلام کرده، اما مقامات ایران می‌گویند که تعداد صحیح کشته‌ها حدود هزار و ۵۰۰ نفر است.

XS
SM
MD
LG