لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۰

عربستان تاکید کرد موضعش در قبال سوریه تغییری نکرده است


نبردها ادامه دارد
نبردها ادامه دارد

عربستان سعودی بار دیگر تاکید کرد که موضعش درباره بحران سوریه تغییر نکرده و از نظر ریاض، بشار اسد جایی در آینده آن کشور ندارد.

از سوی دیگر بنا بر گزارش‌ها، مخالفان مسلح حکومت سوریه در تلاش هستند با استقرار نیرو و سامانه‌های دفاعی، در مقابل حملات نیروهای دولتی و متحدان بشار اسد، در مناطق غرب و شمال غرب این کشور مقاومت کنند. در این حملات، نیروهای دولتی سوریه از پشتیبانی هوایی روسیه برخوردار هستند.

عربستان: موضعمان درباره سوریه تغییری نکرده است

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، سه‌شنبه بیست‌ویکم مهر تاکید کرد که موضع کشورش درباره بحران سوریه تغییری نکرده است.

الجبیر که در ریاض در کنفرانس خبری مشترک با لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه سخن می‌گفت، افزود: «تلاش می‌کنیم روس‌ها را متقاعد کنیم که هرگونه راه‌حل سیاسی در سوریه، باید شامل کنار رفتن بشار اسد از قدرت باشد.»

این سخنان دو روز پس از آن مطرح می‌شود که محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی، در شهر سوچی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دیدار و گفت‌وگو کرد.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده، بحران سوریه محور گفت‌وگو‌ها میان دو طرف بود.

پیش از این یک منبع عربستانی به خبرگزاری رویترز گفته بود طرف سعودی به مقام‌های روسیه گفته است که دخالت مسکو در سوریه «پیامدهای وخیمی» خواهد داشت، به تشدید جنگ در این کشور خواهد انجامید و تندرو‌های بیشتری را از همه جهان به سوریه جذب خواهد کرد.

روسیه از نهم مهرماه، حملات هوایی خود را به مواضع مخالفان در سوریه آغاز کرده است. اگر چه مسکو ابتدا گفته بود که هدفش از حملات، شبه‌نظامیان گروه «حکومت اسلامی» (داعش) و گروه‌های «تروریست» است، اما به گفته مقام‌های غربی و منابع داخلی، اکثر حملات به مواضع گروه‌های مخالف حکومت سوریه که از حمایت غرب برخوردار هستند و بسیاری از آن‌ها «میانه‌رو» توصیف می‌شوند، صورت می‌گیرد.

در کنفرانس خبری ریاض، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، از روسیه خواست از نفوذش برای جلوگیری از به‌کارگیری بمب‌های بشکه‌ای توسط نیروهای دولتی سوریه استفاده کند.

فابیوس بمباران مواضع گروه «حکومت اسلامی» توسط جنگنده‌های فرانسه را با هدف «دفاع از خود برپایه میثاقنامه سازمان ملل متحد» دانست.

شدت گرفتن جنگ در مناطق غرب سوریه

از سویی شورشیان مخالف حکومت اسد و همچنین دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گویند که مخالفان، شمار بیشتری نیرو و اسلحه را که تعداد زیادی موشک ضد تانک را شامل می‌شود، برای مقابله با حملات زمینی ارتش سوریه و شبه‌نظامیان هم‌پیمانش، به مناطق غرب و شمال غرب آن کشور، گسیل کردند.

دولت سوریه در تلاش است تا جنگجویان مخالف را از مناطق غربی بیرون کند.

در روزهای گذشته نیروهای ارتش سوریه موفق شدند با پشتیبانی هوایی روسیه، کنترل چند شهرک را در استان‌های حما و لاذقیه، باز پس بگیرند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقرش در لندن است و با شبکه‌ای از منابع خبری در داخل سوریه ارتباط دارد، اعلام کرد که درگیری‌ها در شهرک «کفر نبوده» در استان حماه، ادامه دارد.

ارتش سوریه روز دوشنبه اعلام کرده بود که این شهرک را به کنترل خود در آورده است.

رامی عبدالرحمان مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید که بیشترین نیروهای کمکی مخالفان، افرادی از «گروه‌های جهادی» هستند.

فارٍس البیوش از افسران پیشین ارتش سوریه که اکنون فرماندهی لشکر «الحق» مخالف حکومت را بر عهده دارد گفته است: «شماری از گروه‌های مخالفی که از سوی دشمنان اسد پشتیبانی می‌شوند و زیر پرچم ارتش آزاد سوریه در حال جنگ هستند، در طول خط نبرد‌ها که حدود ۳۰ کیلومتر است و از شهرک «کفر نبوده» تا شهرک معان کشیده می‌شود، سامانه‌های موشک ضد تانک مستقر کرده‌اند.»

بنا بر گزارش‌ها هدف مخالفان اسد جلوگیری از پیشروی نیروهای دولتی از شهرک مورک به سمت شهرک خان شیخون در شمال است. خان شیخون در کنترل مخالفان قرار دارد. این دو شهرک در اتوبانی قرار دارند که از شمال تا جنوب کشیده شده و شهرهای حماه، حلب و ادلب را به هم مرتبط می‌کند.

XS
SM
MD
LG