لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

ادامه بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران از سوی «اطلاعات سپاه»


ساعاتی پس از اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه مبنی بر بازداشت «چند تن از اعضای شبکه نفوذی همکار با دولت‌های متخاصم غربی در فضای مجازی و مطبوعات کشور»، برخی سایت‌های مخالف از دستگیری چند روزنامه‌نگار دیگر خبر دادند.

اطلاعیه سپاه پاسداران که روز سه‌شنبه ۱۲ آبان منتشر شد، مدعی است که افراد بازداشت شده به «دولت‌های آمریکا و انگلستان» وابسته بودند اما نامی از بازداشت شدگان ذکر نبرده است.

سپاه پاسداران افزوده که دستگیری این افراد «پس از ماه‌ها رصد مستمر اطلاعاتی و اشراف همه جانبه به ابعاد فعالیت‌های این شبکه» بوده است.

سایت‌های «سحام‌نیوز» و «آمد نیوز» نزدیک به مخالفان در ایران گزارش داده‌اند علاوه بر احسان مازندرانی، مدیر مسوول روزنامه فرهیختگان و عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار منتقد که خبر دستگیری آن‌ها روز دوشنبه اعلام شد، آفرین چیت‌ساز و سامان صفرزائی نیز بازداشت شده‌اند.

گزارش رادیویی جواد کوروشی درباره موج بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:44 0:00
لینک مستقیم

خانم چیت‌ساز که بازیگری در فیلم و سریال را در کارنامه خود دارد، ستون‌نویس روزنامه ایران، وابسته به خبرگزاری جمهوری اسلامی، بوده است.

سایت «آمدنیوز» نوشته که خانم چیت‌ساز پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، اقدام به ستون‌نویسی در روزنامه ایران کرد و «به دلیل علاقه... به حوزه سیاست خارجی، موضوع یادداشت‌های وی اغلب در این حوزه بود».

سایت «سحام نیوز» نزدیک به مهدی کروبی، نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، نیز خبر داده که سامان صفرزائی، خبرنگار ماهنامه «اندیشه پویا» نیز بازداشت شده است. آقای صفرزائی دبیر بخش «جهان» این ماهنامه بوده و «گفت‌وگوهای مستمری با کار‌شناسان خارجی و سیاست‌مداران بین‌المللی داشته است».

این سایت افزوده که آقای صفرزائی مدتی را در یکی از کشورهای خارجی زندگی کرده است. وجه مشترک غالب بازداشت شدگان، «سفر به خارج ایران» یا «زندگی در یکی از کشورهای خارجی» بوده است. تنها عیسی سحرخیز از این قاعده مستثنی است.

سحام نیوز به نقل از یک «منبع مطلع» که نامش را فاش نکرده است، خبر داده که روز چهارشنبه مصادف با روز ۱۳ آبان نیز «بیست خبرنگار و روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب نزدیک به حسن روحانی و هاشمی رفسنجانی، به خیابان صابونچی تهران احضار شده‌اند تا تحت بازجویی بازجویان سپاه پاسداران قرار گیرند».

این سایت با بیان اینکه «ده خبرنگار اصلاح‌طلب نیز در لیست بازداشتی‌های آتی قرار دارند» گفته که «قرار است عده‌ای نیز در روز ۱۶ آذرماه آتی بازداشت شوند».

بازداشت‌های اخیر همزمان با اظهارات فرماندهان سپاه پاسدارن مبنی هشدار نسبت به «ورود و نفوذ آمریکا» به ایران در نتیجه اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در زمینه کاهش فعالیت‌های هسته‌ای تهران صورت می‌گیرد.

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، روز دوشنبه در همایش «دوران بزن در رو گذشته است»، گفت که ایران «اکنون در چهارمین فتنه در دوران انقلاب اسلامی» به سر می‌برد که «پس از توافق و در مرحله برجام صورت می‌گیرد که مهم‌ترین راه پیاده شدن این فتنه، نفوذ است».

به گزارش واحد مرکزی خبر، وی افزوده بود: «باید مراقبت کرد که پس از توافق مانع از نفوذ دشمن شویم چرا که آنان به انحراف کشیدن مسیر انقلاب اسلامی را در این مرحله هدف گرفته‌اند».

سایت‌های «سحام نیوز» و «آمد نیوز» علاوه بر مسئله اجرای برجام، انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را از دیگر دلایل بازداشت‌های اخیر عنوان کرده‌اند که بر اساس آن قرار است، «موج بازداشت‌های افراد نزدیک به دولت حسن روحانی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با هدف به انفعال کشیدن آنان تا انتخابات اسفندماه ادامه یابد».

۱۲ نماینده جبهه پایداری روز ۳۰ شهریور در تذکری کتبی به وزیران ارشاد و اطلاعات مدعی شده‌ بودند که سرویس‌های جاسوسی غربی از جمله بریتانیا، هلند و نروژ، «یک باند و جریان مخرب چند صد نفری» را در رسانه‌های اصلاح‌طلب هدایت می‌کنند.

بیژن نوباوه از اعضای جبهه پایداری و نماینده تهران در مجلس اواسط مهرماه گفته بود که این مسئله «تحت پیگیری» است و لیستی «۱۳-۱۲ نفره» از این افراد «اعلام شده است» که «وزرای مربوطه نیز اطلاع دارند».

XS
SM
MD
LG